Belonen in de klas

Er is al een tijd discussie over: wel of niet belonen in de klas. Volgens Marzano is er uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat het belonen van prestatie werkt. 

Waarom belonen?

Als leerkracht moet je een effectieve band hebben met de leerlingen. Je kunt hierbij gebruik maken van het straffen van negatief gedrag en het belonen van positief gedrag. Een positief pedagogisch klimaat levert een bijdrage aan het verhogen van opbrengsten, blijkt uit onderzoek.

Een straf weegt hierbij veel zwaarder in de beleving dan een compliment. Om een positieve band op te bouwen, wordt aangeraden om vier complimenten tegenover een negatief woord te zetten.

Belonen in de klas

Belonen werkt dus om positief gedrag te bevorderen. Maar hoe doe je dat?

Complimenten geven

Je kunt veel bereiken door complimenten te geven, maar het is dan wel goed om dit heel specifiek te maken. Je zegt dan iets over het proces dat je bij een leerling ziet, niet over het eindresultaat. Hoe vaak zeg je wel niet: ‘Wat een mooi kunstwerk!’ Maar beter werk het om een specifiek punt te noemen. Bijvoorbeeld: ‘Ik heb gezien dat je het moeilijk vond om de neus te maken. Je hebt er hard voor gewerkt en het toch voor elkaar gekregen!’

Lees ook: DE KRACHT VAN COMPLIMENTEN

Ook kun je leerlingen stimuleren elkaar een compliment te geven. Het bevordert de groepssfeer en dus een positief pedagogisch klimaat.

Lees ook: COMPLIMENTEN GEVEN, HOE DOEN WE DAT?

Non-verbaal

Ik geef veel non-verbale complimenten aan de kinderen in mijn klas. Even een duim omhoog, een aai over de bol. Het helpt allemaal in het versterken van de band met de kinderen.

Beloningssysteem

Ik gebruik het nog regelmatig in de klas: het beloningssysteem met stickers. Ik benoem welk gedrag ik bij de leerling wil zien en geef er stickers voor als ik dat zie. Na verloop van tijd laat ik de leerling ook zelf benoemen hoe het een bepaalde periode met daar waar we op letten gaat. Ik heb verschillende dikke duimenkaarten gemaakt die je hierbij kunt inzetten.

Bekijk ook: DIKKE DUIMENKAARTEN, BELONINGSSYSTEEM

Bij het behalen van bijvoorbeeld tien stickers op zo’n beloningssysteem kun je de leerling ook een kleinigheidje geven. Ik geef vaak een kaartje mee naar huis met een tekst erop. Maar het kan ook leuk zijn om zelf wat buttons te maken die je als cadeautje uitdeelt. Bij Drukland.nl kun je die zelf ontwerpen.

Hoe beloon jij in de klas? 

Dit is een #jufmaikadd

Uitgelichte foto: Shutterstock

BewarenBewaren