Zaterdag 5 oktober was ik bij het eerste Nederlandse Edcamp in Houten. Wat een super inspirerende dag over, voor en door het onderwijs! En het meest fantastische: het was gratis! Gratis inspiratie en kennis. Hoe dat kan en wat ik heb beleefd deze dag, lees je in dit blog.

Wat is een Edcamp?

Een Edcamp is een onconferentie (in het Engels: unconference). De conferentie wordt ter plekke ingevuld door de deelnemers zelf. Er is geen vast programma en geen vaste structuur. Het enige dat vast stond, waren de tijdsslots. Telkens een half uur voor een workshop, een bijeenkomst of een discussie.
Met geeltjes werden onderwerpen ingebracht door de deelnemers zelf.  Florina Blokland schrijft hier mooi over in haar blog.
Met stickers kon je aangeven waar je heen wilde. Zelf even onthouden waar je heen ging, op welke tijd en in welk lokaal.

De start van de dag

Bij de binnenkomst kregen we meteen taart, wat een verrassing! Zeker omdat de hele dag gratis was. Koffie, thee en taart waren dus voorhanden, wat een luxe! Je kreeg een naamkaartje met je twitternaam erop en zo kon je je begeven naar de grote stukken papier aan de wand waar je je keuze voor een bijeenkomst kon maken.
De sfeer was meteen ontzettend goed. Het gonsde overal van geïnteresseerde mensen, naar elkaar en naar de bijeenkomsten. Fantastisch om een aantal bekende mensen van Twitter eens in het echt te mogen ontmoeten. De inlooptijd was ruim genomen, genoeg tijd om even te kletsen en een goede keuze voor bijeenkomsten te maken.

Wat was er veel te kiezen en wat was de keuze moeilijk! Ik heb het idee nog veel gemist te hebben. Gelukkig viel er onder #edcampnl op Twitter veel mee te volgen. Ik hoop dat ook veel mensen over hun ervaringen gaan bloggen, zodat ik ook wat mee krijg van de bijeenkomsten die ik niet kon bezoeken.

Het ochtendprogramma

Ik startte met het maken van een stopmotion filmpje van Het Digilab @hetdigilab op Twitter. Cobie van de Ven had allerlei opdrachten klaar liggen voor verschillende leeftijden. Elle @ellevandenw en ik kozen voor ‘De reis van de rode zakdoek’ voor de onderbouw van de basisschool. Fantastisch om zelf te ervaren hoe het is om zo’n filmpje te maken met behulp van Stopmotion. Wie weet wat ik er allemaal nog meer mee ga doen in de klas…
Het filmpje is hier op Youtube te bekijken. 

Een fantastisch leerzame en inspirerende sessie was die over Critical Skills. Bevlogen leerkrachten @hellakuijpers67, Sharon en @JeroenGennep van basisschool ‘Het telraam’ in Oeffelt. Ze lieten ons een challenge maken: hoe groot is de persoon van de voetstap die we op papier erbij kregen?
Bij de challenge gaat het niet om het antwoord, maar om het proces er naar toe. Alle leerlingen worden uitgedaagd op hun niveau en hun talenten.
Het werd me weer eens helemaal duidelijk: eigenaarschap voor het leren terug geven aan de leerlingen. Zo ontzettend belangrijk!

Lunch

Onder de lunch, die we allen zelf mee brachten, gingen de gesprekken verder over het onderwijs. Waar raken we door geïnspireerd? Op wat voor scholen werken we en waar? Wat is de richting waar de school uit gaat?
Ontmoeten stond ook bij de lunch centraal. Tijd genoeg om mensen ‘in real’ te leren kennen en te praten over onze bevlogenheid.

Middagprogramma

‘s Middags mocht ik volgens Pauline Maas @4pip ‘knutselen met de computer’. Ze liet allerlei tools zien van Codekinderen waarmee kinderen kunnen leren programmeren op de computer. Ontzettend leuk om er zelf mee aan de slag te gaan en al die tools te ontdekken. Op de website zie je alle apps die je ervoor kunt inzetten.

Suzanne Lustenhouwer vertelde haar bevlogen verhaal over het gebruik van iPads in de klas. Ze liet allerlei Apps zien waar je als docent, maar ook zeker als leerling mee aan de slag kan. Ze had hier een mooie presentatie bij die op haar site ipadders.eu binnenkort te zien is.

Tot slot

Wat een mooie, bijzondere dag om mee te maken, zo’n Edcamp! Voor en door en vol met bevlogen onderwijsmensen die het beste uit hun onderwijs willen halen. Volledig geïnspireerd ging ik weer naar huis. Wellicht volgen er nog blogs over hoe ik de opgedane kennis ga inzetten in de praktijk. Ik heb in ieder geval weer wat stof tot nadenken en om mijn eigen onderwijs in de klas te verbeteren.

Organisatie: Gerard Dummer @gerarddummer, Frans Droog @FransDroog, Karin Winters @karinwinters, Dick van der Wateren @BoksComm en Erik Redegeld @compie67, ontzettend bedankt!
Wanneer is de volgende?

🙂