Een indiaan als jij en ik: recensie en lestips

Een indiaan als jij en ik is een kerntitel van de Kinderboekenweek. Een boek over een mooi, maar eenzaam jongetje en een nieuwkomer in de klas. Ik vond het verrassend mooi. 

Een indiaan als jij en ik

Boaz (zo heet ons neefje ook :)) is een lieve jongen die ontzettend van indianen houdt. Helaas heeft hij geen vriendjes in de klas, maar van zijn oma leert hij veel. Er komt een nieuw meisje in de klas, Aïsha en zij lijkt een indiaan te zijn! Boaz neemt haar onder zijn hoede. Ze houdt erg van tekenen en samen maken ze een werkstuk over indianen. Eigenlijk komt Aïsha uit Syrië, maar dat maakt Boaz niet uit. Hij heeft een vriendinnetje gevonden en wil daarom voor altijd bij haar in de klas blijven.

Verrassend goed

Ik vind het boek verrassend goed, omdat de vormgeving doet voorkomen dat het een heel literair boek is dat moeilijk te begrijpen is voor kinderen. Dit is totaal niet zo! Het is makkelijk te lezen en kinderen zullen zich snel verplaatsen in Boaz. Het “pakt” je vanaf de eerste bladzijde. Het verhaal is geïnspireerd door De kinderen van juf Kiet wat ook goed te zien is. Ik vind het echt prachtig geschreven, zeker als je kijkt naar de onderwerpen die behandeld worden. Nieuwkomers, eenzaamheid, gepest worden en vrienden maken. Perfect passend bij de Kinderboekenweek.
Hoewel ik de illustraties heel mooi vindt, vraag ik me af of kinderen het boek snel zullen pakken, of het ze genoeg aanspreekt. Het doet voorkomen of het een echt jongensboek is, maar meiden zullen hier ook zeker van kunnen genieten!

Een indiaan als jij en ik

Koop het boek in de lokale boekhandel of bestel het hier.

Lestips

Gesprek

Dit boek leent zich goed voor een gesprek. Als de sfeer goed zit in de klas, kun je vragen wie zich wel eens eenzaam voelt en waarom? Wat kunnen de kinderen in de klas doen om diegene te helpen?

Schrijven

Laat de kinderen een aantal illustraties van de indianen uit het boek zien. Bijvoorbeeld de uilen op blz. 58 en 59 de bizons van blz. 30 en 31. Kopieer deze illustraties en hang ze op in de klas. Laat de kinderen een zin bij de illustratie bedenken en deze met een post-it opplakken. Zo kunnen ze op een later moment alle zinnen lezen.

Laat de kinderen een post-it pakken (dat mag dus ook van iemand anders) en daarbij een verhaal bedenken. Hier schrijven ze een verhaal over.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren