Ik vind muziek geven fantastisch om te doen, maar heb de tijd niet om goede lessen voor te bereiden. Ik probeerde Eigenwijs Digitaal onderbouw in de klas uit en gaf heel snel leuke muzieklessen. 

Het is bewezen: muziek is goed voor de algehele ontwikkeling, zeker ook voor het leren. Uit onderzoek blijkt dat er veel gebieden in de hersenen actief zijn tijdens muziek maken. Zodoende hebben wij muziek ook zeker een keer in de week op ons rooster staan. Maar muziek is meer dan alleen zingen.

Muziekles in de klas

Het liefste geef ik alle creatieve vakken in de klas, maar dat is een beetje moeilijk met maar twee dagen in de week werken ;). We wisselen de creatieve vakken dus vaak af, maar ik geef ook zeker regelmatig muziek. Qua voorbereiding kwam ik vaak niet veel verder dan een liedje aanleren. Heel fijn dus dat er nu (digitale) lesmethodes zijn om muziekles te kunnen geven.

Eigenwijs digitaal onderbouw

Judith heeft de methode uitgeprobeerd in de bovenbouw en ik nu zelf in groep 3, de onderbouw. 

Muziek-wijs

De methode bestaat uit complete muzieklessen, in Muziek-wijs en in Zing-wijs staan wel 500 liedjes die je handig op thema kunt zoeken. Ik heb gekozen om lessen uit muziek-wijs te geven. Dit zijn 120 lessen voor alle groepen. In een doorgaande leerlijn gebaseerd op de SLO doelen.  Je kunt alle lessen geven met behulp van het digibord. Er zitten werkbladen bij die je kunt uitprinten. En de lessen duren een half uur tot drie kwartier. Per groep heb je 15 lessen tot je beschikking. Ik zie ook dans- en dramalessen. Dit zijn voorbeelden uit een komende uitbreiding voor dans en drama die je alvast uit kunt proberen.

Eigen-wijs digitaal onderbouw

De digitale les

Bij de achtergrond vind je het doel van de les, de inhoud en hoe je het kunt evalueren. Heel fijn dat je ook duidelijk de voorbereiding ziet staan. Vaak werk je dan ook met muziekinstrumenten.

Opbouw van de les

Eigenwijs digitaal onderbouw

Er zit een duidelijke opbouw in alle lessen van Eigenwijs digitaal: voorkennis ophalen met het deel verkennen. Dan het lied zingen, oefenen dus! Vervolgens krijg je een verwerking van de muziek met bijvoorbeeld instrumenten of het noteren van de muziek. En de kinderen krijgen verschillende manieren aangereikt om een presentatie te geven aan de klas. Soms komt het spelen voor het leren zingen van het lied wat het ook weer fijn afwisselend maakt.

Verwerking

Eigenwijs digitaal onderbouw

Vooral de muzikale verwerking vind ik erg leuk, omdat je als leerkracht vaak niet verder komt dan het lied alleen zingen. Maar pas als je ook echt muziek maakt zelf, gebeurt er van alles in je hersenen. En ik word ook enthousiast van de verschillende manieren van verwerking, ook met muzieknotatie bijvoorbeeld.

Voorbereiding

De voorbereiding is goed te doen, maar het is wel slim om van tevoren de les goed door te lezen. Er zijn verschillende kopjes per onderdeel die goed zijn om allemaal door te nemen. Je moet er dus wel even de tijd voor nemen, maar als je de lessen vaker geeft, wordt dit steeds makkelijker.

Visueel

Eigenwijs digitaal onderbouw

Het valt me vooral op dat de lessen heel visueel zijn. Voor jonge kinderen is dat echt heel fijn! Bij de liedjes zie je vaak plaatjes, waardoor ze de tekst van het lied beter kunnen onthouden. Ze worden erbij betrokken door kinderen vooraan in de klas uit te nodigen om bijvoorbeeld de dirigent te zijn. En de vormgeving van de lessen vind ik ook zeker mooi, met goede illustraties en afbeeldingen.

Ik zou Eigenwijs digitaal zeker aanraden om te gebruiken voor muziek. Je kunt snel aan de slag, gebruikt veel verschillende onderdelen van muziek en blijft niet hangen bij de geijkte liedjes. Via de site kun je een aantal lessen gratis uitproberen. 

Dit is een #jufmaikeadd

Eigenwijs Digitaal onderbouw