Interactief voorlezen: Wat en hoe?

Interactief voorlezen: Wat en hoe?

(Door Deveney) Interactief voorlezen is hartstikke goed natuurlijk. Maar wat is het en hoe doe je dat dan? Wat voor activiteiten kun je allemaal doen naast het voorlezen zelf? Deze vraag krijg ik vaak van ouders en ga ik vandaag beantwoorden. 

Interactief voorlezen: Wat en hoe?

Zelf sta ik voor de klas en werk ik als coördinator bij de VoorleesExpress. Hierbij begeleid ik voorlezers en gezinnen in het voorleestraject. Het is de bedoeling dat er niet alleen voorgelezen wordt, want dan zou zo’n uur dat de voorlezer er is erg lang zijn. Er worden ook allemaal leuke activiteiten met de kinderen ondernomen, oftewel het uur wordt interactief gemaakt. Uiteindelijk zou het heel mooi zijn als ouders dit ook met de kinderen gaan doen.

Waarom voorlezen?

Voorlezen is heel belangrijk voor de taalverwerving en -ontwikkeling van kinderen. Zij leren hierbij namelijk veel nieuwe woorden en leren deze taal begrijpen door deze te koppelen aan een context. Daarnaast ontwikkelen kinderen tijdens het voorlezen fantasie, luistervaardigheden en helpt het hen om zich te leren concentreren.

Interactief voorlezen

Door alleen een boek voor te lezen, bereik je deze doelen nog niet. Je wilt namelijk dat het kind actief betrokken is en misschien zelfs meedoet. Dit kan al op zeer jonge leeftijd. Door middel van interactief voorlezen betrek je kinderen meer. Kinderen krijgen zelf een rol in de activiteit en worden gemotiveerd om actief mee te doen. Hierdoor gaat de taal een veel grotere rol spelen bij het kind zelf. Daarnaast kun je met activiteiten meer aansluiten op de behoeften en voorkeuren van het kind. Niet ieder kind kan bijvoorbeeld een heel boek lang stil zitten, maar dat hoeft hierbij ook helemaal niet!

1 Praat over het boek

Een hele goede manier voor interactief voorlezen is om te praten over het boek. Bekijk eerst eens de voor- en achterkant van het boek. ‘Wat is hier allemaal te zien?’. Misschien kun je proberen om samen te voorspellen waar het boek over gaat. Tijdens het lezen kun je stoppen bij moeilijke woorden of na een langer stuk tekst. Hier stel je dan vragen over. Je kunt bijvoorbeeld terugblikken naar wat er gebeurde of juist vragen wat er nu zou gaan gebeuren. Wijs hierbij ook telkens naar de plaatjes, zodat kinderen (lastigere) woorden kunnen koppelen aan een beeld.

Lees ook: REVIEW INTERACTIEF VOORLEZEN

2 Speel met je kind

Spel is een heel fijn middel voor kinderen om taal te gebruiken. Ter ondersteuning kun je bijvoorbeeld handpoppen of kleine poppetjes gebruiken. Je kunt de handpop gebruiken om te praten over het boek of je kunt het verhaal uitspelen met de poppetjes. Laat na afloop het boek en de voorwerpen bij het boek een weekje staan, zodat je kind hier zelf mee kan spelen.

Je kunt ook samen een stukje toneelspelen. Als de heks in het boek ‘Hennie de Heks’ een toverdrank maakt, maak dan samen (echt of gefantaseerd) ook een toverdrank. Gebruik hierbij veel taal door alles te benoemen wat je doet. Ook een erg leuk boek om uit te spelen is ‘Wij gaan op berenjacht’.

Je kunt ook spelletjes gebruiken om taal te oefenen. Doe na een boek over dieren bijvoorbeeld een spelletje dierenlotto of memorie (wel het kind de woorden laten benoemen!). Ook pimpampet is een heel leuk taalspelletje, waarbij kinderen een woord moeten bedenken dat begint met de letter die de draaischijf aanwijst. Ging je boek over dieren? Dan moeten jullie dieren bedenken met die letter.

3 Muziek / televisie

Houdt je kind van zingen? Zoek dan een liedje op (op YouTube bijvoorbeeld) over het thema van het boek. Leer bijvoorbeeld samen na een boek binnen het thema verkeer het liedje ‘De wielen van de bus’. In veel liedjes rijmen woorden, waardoor het voor kinderen makkelijker is om deze woorden te onthouden.

Moe na het voorlezen? Zoek op de website van SchoolTV naar een filmpje dat aansluit bij het thema van het boek. Een boek gelezen over winter en sneeuw? Kijk de aflevering van Huisje Boompje Beestje ‘Een witte wereld’.

Lees ook: Huisje Boompje Beestje: Een handig thema-overzicht

4 Creatief

Is je kind creatief? Maak samen een tekening of knutselwerkje na het lezen van het boek. Ik vind zelf altijd de leukste ideeën op Pinterest.

Naast knutselen maak ik ook vaak een woordweb of een poster met de kinderen. Vooral oudere kinderen vinden dit fijn. Maak bijvoorbeeld vooraf aan het lezen een woordweb en schrijf hier op wat jullie al over het thema van het boek weten. Vul het woordweb na het lezen aan met wat jullie hebben geleerd. Leuke boeken om te gebruiken bij wat oudere kinderen zijn de boeken van de serie ‘Willewete’.

Afbeelding: Young black father and daughter reading book outside Door Monkey Business Images

Interactief voorlezen_ Wat en hoe?