(Door Danielle) ‘Leraren in opstand tegen bomvolle klassen’ las ik onlangs in een artikel. Het is niet geheel onbekend dat Nederlandse schoolklassen van tegenwoordig aardig vol zitten. Eén op elf klassen bevatten 30 leerlingen of zelfs meer. Zelfs de leraren komen in opstand tegen de bomvolle klassen. Lesgeven is tegenwoordig, met alle andere bijkomende handelingen, best pittig! Laat staan lesgeven voor bomvolle klassen! 

Stop de overvolle klassen

Onlangs lanceerde Leraren in Actie het burgerinitiatief ‘Stop de overvolle klassen’. Leraren komen in opstand tegen bomvolle klassen. Docentenvakbond wil de klassen terugdringen naar max. 28 kinderen en over drie jaar zelfs streven naar max. 24 kinderen per klas. Hoe minder leerlingen per klas hoe meer aandacht er voor elke leerling aanwezig is. Elk kind verdient toch immers goed en passend onderwijs!?

Lees ook: WERKDRUK IN HET ONDERWIJS

Geen wettelijk maximum op scholen

Er is geen wettelijk maximum op scholen ingesteld op dit moment. Leerlingen mogen niet geweigerd worden! Volgens diverse onderzoekers schijnt het niet uit te maken hoe groot de klassen zijn. Dat zou geen invloed hebben op de kinderen. Het gaat namelijk niet om het aantal, zegt men maar om de verschillende leerlingen in een klas.

Passend onderwijs!?

Passend onderwijs, het is een mooie term maar lang niet elke school kan dit nastreven. Hoe komt dat!? Bomvolle klassen zorgen voor de nodige onrust. Onrust in lesgeven, aangezien iedereen tegenwoordig een indicatie of rugzakje heeft. Toch moet elke leerling individueel beoordeeld worden en lesstof op zijn of haar niveau kunnen krijgen. Ieder kind is uniek en allemaal hebben ze een ander niveau maar toch verdienen ze passend onderwijs maar hoe dan!?

Lees ook: LEERKRACHT KNAPT AF OP PASSEND ONDERWIJS

Zware taak voor leraren

Dat lesgeven een zware taak voor leraren is ben ik het helemaal mee eens! Ik geef het leraren te doen! Elk kind functioneert anders en elk kind verdient onderwijs dat bij hem of haar past. Best een pittige uitdaging! Bijkomende verwachting is dat leraren per leerling goed moeten bijhouden hoe het niveau per individu is. Volgens mij is dit bijna niet te doen met klassen van 30 leerlingen of zelfs meer. Een hoge werkdruk is het gevolg en daarmee gaat de kwaliteit, en volgens mij ook de lol, van lesgeven behoorlijk achteruit. En dan maar blijven zeggen dat kinderen niks van de bomvolle klassen merken! Yeahhh right! Of is het juist de bedoeling dat leerlingen worden voorbereid op een overweldigende wereld waarin verwachtingen hoger liggen dan prestaties of betreft het hier wederom een centenkwestie in het mooie genoemde passende onderwijs!?

Uitgelichte foto: Shutterstock