Dinsdag ging de monitor over hoogbegaafdheid in het basisonderwijs. We hebben als leerkracht te weinig kennis. Ik doe mijn uiterste best om deze kinderen te zien en onderpresteren tegen te gaan, maar ik vind het ook moeilijk. 

Heb ik op de Pabo les gehad in hoogbegaafdheid? Nee, kan het me niet herinneren. Ben ik er later in bijgeschoold tijdens bijvoorbeeld studiedagen? Nee, ook niet. Weet ik te weinig over hoogbegaafdheid in het basisonderwijs? JA!

Zeurouders

Ik heb het ook wel eens gedacht: ja ja, jouw kind kan dat thuis al, zal wel, maar ik wil het op school zien! Herkenning alom dus bij de leerkracht die werd gefilmd. Ook ik dacht amper na wat dan de reden was dat hij of zij het niet op school liet zien. Nu zou ik dat in een oudergesprek meteen vragen en in de klas proberen te onderzoeken.

Snel kind

Mijn eigen kind is niet hoogbegaafd, denk ik, maar wel snel. Hij is net op school en telt tot 100, herkent een aantal letters, maakt simpele sommetjes en heeft een grote woordenschat. Ook ik wil dat hij uitgedaagd wordt op school, hoogbegaafd of niet. Ik hoop dan maar dat ze hem dat op school kunnen bieden.

Weten we te weinig over hoogbegaafdheid in het basisonderwijs?

Hoogbegaafdheid in het basisonderwijs?

We hebben in het basisonderwijs lang ingezet op de kinderen die moeite hadden met de leerstof: RT (helaas ook weer grotendeels wegbezuinigd), verlengde instructie, etc. Maar waar was de aandacht voor kinderen die sneller kunnen? Ik vind dit ook lastig in de klas. Hoe blijf ik deze kinderen uitdagen? Ik probeer hier wel altijd aandacht voor te hebben en in mijn rooster ook juist momenten voor hen in te plannen. Maar de tijd wordt al snel opgeslokt door kinderen die verlengde instructie nodig hebben of meer aandacht voor hun gedrag. Het moet ook breed gedragen worden, hoe vinden we met de hele school ruimte voor kinderen die meer kunnen?

Lees ook: Toen bleek peuter ook hoogbegaafd

Zij verdienen ook aandacht

Juist kinderen die snel gaan hebben ook aandacht nodig. Zij leren anders niet te leren, doorzettingsvermogen en de discipline om te leren. Het lijkt hen te komen aanwaaien, maar daardoor “vergeet” je ze ook aandacht te geven. Met de wet op Passend onderwijs zijn we zelfs verplicht om deze kinderen ook goed onderwijs te geven.

Onderpresteren

Kleuters kunnen ook al onderpresteren, hier probeer ik op bedacht te zijn. Maar hoe voorkom ik dit? Daar heb ik dan weer niet de juiste kennis voor. Op klasvanjuflinda.nl staat hier een mooi artikel over.

Lees ook: Grote kleutergroepen; hoe zorg je dat je ieder kind blijft zien?

Kennis is macht

Oftewel, ik wil hier zelf ook meer kennis over krijgen. Tijdens een studiedag, een cursus of door kennisoverdracht van de hoogbegaafdheid coördinator. Ik ga eens een balletje opgooien op school.

Wat weet jij over hoogbegaafdheid in het basisonderwijs? 

Afbeelding: Shutterstock

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren