Meestal kan ik wel omgaan met de verantwoordelijkheid voor de klas. Maar soms drukt het zwaar op me of heb ik een vol hoofd. Ik vertel je mijn ervaring en hoe ik ermee omga.

Ik zit altijd vol energie, nieuwe plannen, creatieve ideeën en kan ik met een professionele afstand naar gebeurtenissen in mijn werk als leerkracht kijken. Maar soms ben ik ook maar een mens en heb ik last van de grote verantwoordelijkheid die ik voel voor de kinderen in mijn klas.

Omgaan met de verantwoordelijkheid voor de klas

Zeker als er nare dingen gebeuren in de (thuis)omgeving van de kinderen uit mijn klas. Ik kan goed omgaan met de gebeurtenissen op zichzelf, maar de zwaarte van de verantwoordelijkheid drukt soms op me. Ik wil het graag goed doen voor alle kinderen. Ik wil ze alle 30 zien en geven wat ze nodig hebben. En dat krijg ik niet altijd voldoende voor elkaar. Ik sta maar twee dagen in de week voor de klas en 30 kleuters in de groep vind ik gewoon ook veel.

Zorgen voor de kinderen

Ik ben leerkracht, maar zou tegelijkertijd hetzelfde voor de kinderen willen betekenen wat een ouder voor hen betekent. En soms de zorg over willen nemen als het thuis niet altijd makkelijk gaat. Ik merk het aan die ene leerling die een extra knuffel van me nodig heeft na schooltijd, de leerling die wat moeilijker gedrag laat zien in de klas, het kind dat juist erg teruggetrokken is. En natuurlijk de kinderen waarvan je weet dat het thuis anders is dan je graag zou zien, zoals kinderen van gescheiden ouders.

Henrike van Kleuterklasse schreef een mooi blog over die verantwoordelijkheid.

Grote verantwoordelijkheid

Meestal sta ik hier professioneel in en doe ik wat ik kan. Maar soms overweldigt het me. En voel ik me misschien wel verantwoordelijker voor hun geluk dan ik zou moeten zijn. Ik ben een mens en heb empathie. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat het me belemmert in mijn werk, of thuis in de relatie met mijn partner en mijn eigen kinderen.

Wat ik doe voor het omgaan met de verantwoordelijkheid

Meestal heb ik rust nodig als ik de druk van de verantwoordelijkheid voel. Ik kijk een serie, ga vroeg naar bed en ik lees wat als ontspanning. Maar als dat niet genoeg is, zijn er andere dingen die ik doe om te kunnen omgaan met de stress die ik voel.

Schrijven

Wat ik nu doe helpt mij enorm: ik schrijf erover. Zo kan ik mijn gedachtes op “papier” zetten en wordt het ook helder in mijn hoofd waar ik mee zit. Door erover te schrijven, is het net alsof ik het tegen iemand vertel en dat lucht op. Door het op te schrijven kan ik het ook beter loslaten in mijn hoofd. Erover praten met iemand kan natuurlijk ook goed helpen.

Wandelen

Als ik een vol hoofd heb, ga ik, als mijn kinderen op bed liggen, wandelen. Ik zet een fijne rustgevende afspeellijst op en probeer de mooie dingen in de natuur van mijn omgeving te zien. Soms maak ik ook foto’s, zodat ik me bewust wordt van het hier en nu en niet meer zo “in mijn hoofd” zit.

Muziek luisteren

Relaxte muziek vind ik ook altijd fijn om te luisteren, of natuurgeluiden. Zeker als ik aan het wandelen ben. Er zijn daar verschillende lijsten voor op Spotify. Bijvoorbeeld Nature Sounds en Calm & Focused.

Mediteren

Ik heb pas geleden een abonnement op de app Calm betaald. Je kunt hier meditaties volgen voor zorgen voor jezelf, omgaan met stress, lief zijn voor jezelf en omgaan met anderen. Maar er zijn ook bedtijdverhalen om goed in slaap te vallen, rustgevende muziek en video’s om te stretchen. Ik volg nu de 7 days of managing stress waarin je naast de meditatie goede praktische tips krijgt voor het omgaan met stress.

Meestal heb ik één dag een vol hoofd en kan ik door de tips hierboven te gebruiken weer opladen en goed voor de klas staan. Dit is belangrijk om bijvoorbeeld een burn-out te voorkomen.

Afbeelding van Monkey Business Images/Shutterstock