Afgelopen week was bizar, ontzettend wennen, maar er gebeurden ook hele mooie dingen. Leerkrachten werken keihard om het thuisonderwijs in orde te maken, ouders en kinderen werken thuis hard. Nu is het tijd om ook aan jezelf te denken. Wees lief voor jezelf (en elkaar)

Wees lief voor jezelf (en elkaar)

Dit weekend vond ik het even lastig. Ik werk graag voor mijn bedrijf en daar heb ik minder tijd voor nu mijn kinderen ook niet naar school en opvang gaan. Ik had moeite om de nieuwe situatie te accepteren en was moe. Ik vroeg veel van mezelf afgelopen week. De kinderen thuisonderwijs geven, op school heel hard werken om alles in orde te krijgen, in de avonden werken voor mijn bedrijf en weer vroeg opstaan met een dochter die snel wakker is. Ook dit weekend werkte ik een aantal uur. Maar ik wilde eigenlijk meer, want het benauwde me dat ik eigenlijk te weinig tijd heb voor wat ik allemaal wil.

Ik ben lief voor mezelf

En toen ging zondag de knop om. Het was belangrijk voor mij om de situatie te accepteren zoals die is. Dat heb ik nodig voordat ik een oplossing kan bedenken, of me neer moet leggen dat dit tijdelijk zo gaat. Dit accepteren was het grootste struikelblok waar ik me eerst tegen verzette. En dat kost een berg energie! Maar het is gelukt. Ik las hiervoor het boek Mom you can van Elsbeth Teeling, bekijk het hier. Het gaat over negen succesfactoren voor een goede balans tussen werk en moederschap. Ik heb er in deze tijd extra veel aan. Er is ook een podcast die je hier kunt luisteren. En ik ging weer mediteren met de app Calm

Zelfcompassie

Door het hoofdstuk over zelfcompassie kon ik de situatie accepteren zoals het is. Met zelfcompassie ga je met een ondersteunende en betrokken manier met jezelf om in tijden van stress en tegenslag. Je accepteert dat je menselijk bent, fouten maakt en frustraties hebt. Het leven is soms lastig en dat accepteer je. Je mag het toegeven als je het moeilijk hebt. Dat heb ik dit weekend ook gedaan door mijn zus te bellen en een vriendin te appen. Dat lucht op. Nu kan ik weer meer verbondenheid ervaren, ik ben liever voor mezelf, maar ook voor de mensen in mijn omgeving.

Pas op de plaats

Heb je veel van jezelf gevraag afgelopen week? Hard gewerkt om het goed voor de klas te regelen? Werk je hard met je kinderen thuis? Neem deze week dan even pas op de plaats. Kijk wat je kan doen met je kinderen.   Bedenk wat je lukt om nog voor te bereiden voor thuis deze week als leerkracht. Misschien hebben de kinderen jou nodig? Moet je even bellen met de kinderen uit je klas? Of heb je op een andere manier contact met ze? Gebruik deze week voor verbinden: met jezelf, met je kinderen en de kinderen uit je klas.

Onzekerheid

Ook ik ben onzeker. Lichtelijk bang voor de toekomst, constant afwegingen maken: mag ik nou wel naar buiten of niet? Kunnen we wel een plek bezoeken waar we wandelen en spelen met veel afstand van andere mensen of niet? Moeten we iets voor de zorg maken, of blijft het Coronavirus besmettelijk op papier? Ik maak me zorgen om de kinderen waar de thuissituatie niet fijn is en voel me verantwoordelijk. Als ik al frustratie voel… Elke dag brengt nieuwe kennis, maar ook vragen. Ik laat me informeren door het RIVM en houd me hieraan vast.

Kijk wat lukt, niet alles hoeft

Er zijn ontzettend veel ideeën online te vinden om school thuis te vervangen, maar kijk vooral wat lukt. Wat lukt jou als leerkracht om voor te bereiden? Wat lukt jou als ouder thuis? Wat is fijn voor de kinderen? Hang er geen uren aan, maar kijk wat goed voelt voor jou en de kinderen. Neem genoeg rust en wees alsjeblieft lief voor jezelf.

Samen kunnen we dit

M’n kinderen missen hun opa’s en oma’s en de structuur van opvang en school. Dus houd ik ze nog even stevig vast. Geniet bewust van het knuffelen, het moment dat onze peuterdochter mijn hand vastpakt, de keer dat onze kleuterzoon me een kus komt geven. Samen kunnen we dit aan.