Mediteren, zo helpt het mij

Mediteren was iets wat ik af en toe deed. Als ik even niet zo lekker in mijn vel zat, of even rust nodig had. Sinds de tweede lockdown mediteer ik elke dag en het helpt mij om rustig te blijven, mijn werkdruk te verminderen, minder vanuit angst te leven en met meer focus te werken. Mediteren, zo helpt het mij

Mediteren wat is het?

Bij mediteren denk je wellicht aan urenlang in de lotushouding zitten terwijl je aan niets denkt. Dat is niet te doen! Zeker niet als je er net mee start. Door mediteren leer je wel dat gedachten komen en gaan en dat je er geen oordeel aan hoeft te koppelen. Ik mediteer zelf graag in kleermakerszit met een rechte rug op de bank in de woonkamer. Maar je kunt ook liggen, staan en er zijn zelfs wandelmeditaties. Je gaat zitten, liggen of staan en je begint te concentreren op je ademhaling.

Apps om je te helpen

Ten eerste heb ik altijd alle meldingen van mijn telefoon uit staan, zo word ik niet gestoord tijdens de meditatie. Ik mediteer ‘s morgens vroeg, dus dan belt er nog niemand, maar later op de dag zet ik mijn telefoon op niet storen.

Ik heb de app Calm en Meditation Moments.

Calm

De app Calm is een mooie app om te starten met mediteren, bekijk het hier. Ik doe graag de dagelijkse meditaties van 10 minuten om even op te starten. Ik merk dat mijn gedachten dan nog alle kanten op schieten en ik even nodig heb om me te kunnen concentreren. Er zijn verschillende soorten meditaties, ook in tijd. Zo kun je je richten op focus, minder angst, of wandelmeditaties, maar er zijn ook bedtijdverhalen (in het Engels) ingesproken door bijvoorbeeld bekende schrijvers en acteurs.

Meditation moments

Dit is een Nederlandstalige app met wat meer visualisaties en geleide meditaties. Ik vind die heel fijn om mijn mooiste leven vol liefde te visualiseren en van daaruit te leven.  Ik vind deze app wel wat meer voor gevorderden, hoewel er ook wel wat meer laagdrempelige meditaties in staan. Bekijk het hier.

Andere apps

Maar er zijn nog veel meer apps, zoals Headspace, of probeer de mindful minuut eens uit, waarbij je een korte meditatie in je WhatsApp krijgt. Zo is het makkelijk in te passen in je drukke leven.

Beginnen met mediteren

Ik lees graag de site van sochicken.nl waar een mooi blog op staat over beginnen met mediteren. Begin rustig en met weinig minuten! Ik heb veel aan geleide meditaties. Er staan bijvoorbeeld geleide meditaties op Spotify, maar ook op YouTube kun je veel gratis geleide meditaties vinden. Probeer het eerst eens rustig uit en meld je niet meteen aan voor een retraite van een dag, heb ik ook nog nooit gedaan ;).

Let op

Het is wel goed om je in te lezen over mediteren, er komen wel eens negatieve effecten voor, lees het hier. Dit heb ik (nog) niet ervaren. Ik mediteer in totaal nu ongeveer een half uur per dag. Enige nare effect bij mij is dat ik snel in slaap val tijdens de meditatie. Daarom mediteer ik bij voorkeur dan ook ‘s morgens vroeg als ik net uit bed kom, zodat ik wakker blijf ;).

Wat doet het voor mij?

Mediteren levert me enorm veel op. Het is een moment voor mezelf, voor rust, ontspanning, even helemaal in mezelf gekeerd zijn zonder anderen om me heen. Ik ben gedurende de dag veel meer gefocust. Ik kies door het mediteren ervoor om niet vanuit angst te leven, maar vanuit positiviteit. Hier nam ik ook een live IGTV over op, bekijk het hier
Nu we weer naar school gaan en er (online) veel onrust is kan mediteren je ontzettend helpen om zelf rustig te blijven.

Werkdruk verminderen

Het levert voor mij ook op dat ik me veel minder druk maak. Ik oordeel veel minder over anderen. Ik kan de gedachten die ik heb over mijn werk veel beter zien als op zichzelf staande gedachten zonder dat ik er dan van alles bij voel en denk. Ik accepteer veel beter de situatie zoals die is en ga erin mee. Wel geef ik ook beter mijn grenzen aan en weet ik wat ik wil, omdat ik me focus op wat ik vind dat moet en niet op wat anderen vinden. Wil je dat ook? Kijk dan ook eens naar mijn cursus Werkdrukverlichting voor leerkrachten waarin ik je dat ook leer.