Denk je vrij review

Denk je vrij is een fijn boek over mindfulness, over vrijheid creëren in je gedachten. Je bent meer dan je gedachten, zelfbeeld en je problemen. Je kunt je gedachten leren zien zoals ze zijn, je gedachten en ze zo te doorbreken.

Ik heb het eerste jaar van de opleiding tot Mindfulness en compassie coach afgerond. Nu volg ik het tweede jaar om ook mindfulness trainer te worden. Het boek Denk je vrij gaat precies daarover: met mindfulness je gedachtenpatroon te doorbreken en veranderen.

Bekijk het boek hier

Denk je vrij

Fred Sterk en Sjoerd Swaen zijn beiden GZ-psycholoog en psychotherapeut, gespecialiseerd in cognitieve gedragstherapie en positieve psychologie. Zij schreven al  verschillende succesvolle zelfhulpboeken, waaronder Denk je sterk en Denk je positief. Ook geven ze veel interviews in bladen zoals het Psychologie Magazine.

Vrijheid betekent voor de schrijvers het besef dat je méér bent dan je problemen, zelfbeeld of negatieve gedachten. Dit boek is gebaseerd op drie bewezen effectieve methoden:

1. Overstijg je gedachten met ontspanning, meditatie, mindfulness en de kracht van je aandacht.
  2. Voed en stimuleer je gedachten met positief psychologische technieken en richt je op je kwaliteiten, sterkste kanten en creatieve talenten.
  3. Verander je gedachten met behulp van denkcorrecties.

Het is dus eigenlijk een combinatie van mindfulness en positieve psychologie. Je leert in het boek niet alleen je gedachten te zien zoals ze zijn, alleen gedachten. Maar je leert ook hoe je ze kunt veranderen. Hoe je positievere gedachten kunt krijgen en daardoor op een fijnere manier in het leven te staan. Dit helpt ook bijvoorbeeld bij pittige gesprekken met je team of directie, bijvoorbeeld als je iets voor elkaar wilt krijgen op school.

Denk je vrij

Ik mediteer elke doordeweekse ochtend, daar begin ik mijn dag mee rond 6.00 uur. Vervolgens lees ik ongeveer een kwartier in een boek dat hierop aansluit. Materiaal rond mijn opleiding bijvoorbeeld, zoals nu het boek over ACT. Dit boek heb ik ook zo gelezen, telkens na een meditatiesessie. Daar leent dit boek zich ook goed voor, het is opgedeeld in korte hoofdstukken. Je zou elke dag zo’n kort hoofdstukje kunnen lezen, zodat je het goed kunt laten beklijven. Het is geen boek om achter elkaar door te lezen, er zit geen lijn in het verhaal. Je kunt dus juist ook fijn bladeren en een hoofdstuk lezen wat op dat moment belangrijk voor je is. Zo doe ik vaak ook verschillende meditaties, zoals zitten met een probleem of juist een bodyscan als ik “in mijn lijf” wil zitten.

Ik heb bladzijdes met belangrijke lessen voor mezelf een hoekje gegeven. Dit doe ik niet vaak in een boek, maar dit werkt wel als een boek om vaker even op te pakken en een hoofdstuk te lezen. Meer als een werkboek dus. In het begin leer je al waarom mindfulness zo goed is. Je kunt er makkelijker nieuwe dingen door leren, je vermindert je angst en het is goed voor je stemming. Door afstand te nemen van je gedachten, kun je betere keuzes maken. De eerste hoofdstukken leerde ik dan ook het meeste van. Daar wordt vooral uitgelegd waarom het zo goed is om bijvoorbeeld te mediteren. Vervolgens gaat het over op hoe je je gedachten kunt observeren en aanpassen. Hier wist ik veel zelf al over door de opleiding die ik volg. Maar zeker fijn om te lezen als je nog niet zo goed weet hoe je dit doet.

Je leest allerlei verschillende tips, zoals het je jezelf meer zelfliefde geeft, hoe je jezelf kunt blijven in een groep. Hoe je je emoties kunt accepteren en hoe je los kunt komen van de social media fuik. Zeker heel nuttig om te lezen dus!

Bekijk het boek hier

Er staat een affiliate link in dit blog.