(Door Manon) We weten allemaal dat iedereen met een andere blik naar de wereld kijkt. Zo ook kijkt iedere juf of ouder naar hun kinderen. Dat wat de een als ongewenst gedrag ziet, kan voor de ander juist als een talent of kwaliteit worden gezien. Het is maar net met welke ‘bril’ je er naar kijkt. Hoe zorgen we er voor dat we, wat soms als ongewenst gedrag gezien wordt, een positieve benaming kunnen geven? 

Zo kan het soms zijn dat de ene leerkracht op het rapport schrijft dat een kind vaak de baas speelt als ze moet samenwerken. Een andere leerkracht zou juist zeggen dat dit kind de leiding neemt en goed kan organiseren. Het is maar net hoe je het ziet.

Denken in kansen

Wat zou het toch mooi zijn als we wat meer zouden kunnen denken in kansen. Wat zijn de kwaliteiten of talenten van dit kind? Wat is de intentie van dit kind? En wanneer we dat gedrag positief bestempelen groeien kinderen daar enorm van, en gaan ze hun talent ook op de goede manier inzetten. Kinderen vergroten namelijk extreem uit. Het zou fijn zijn als de dat dan in het positieve kunnen doen toch?

Voorbeelden

Ik geef je een paar voorbeelden:

  • boosheid zou je kunnen benoemen door te zeggen dat hij zijn emoties uit
  • veel vragen stellen zou je kunnen bestempelen als ‘nieuwsgierig’
  • druk zou je kunnen verwoorden als ‘aanwezig’, of ‘enthousiast’ en misschien zelfs ‘betrokken’
  • egoïsme als ‘zorgt goed voor zichzelf’
  • als een kind zich vaak bemoeit met een ander is ze ook ‘zorgzaam’ of ‘behulpzaam’
  • bazig zou je ook kunnen zien als ‘de leiding nemen’, het ‘voortouw’, ‘goed kunnen organiseren’
  • niet op de beurt kunnen wachten zou ook als ‘betrokken’ en ‘enthousiast’ gezien kunnen worden
  • niet geconcentreerd als ‘nieuwsgierig’ of ‘ontdekkend’

Dit zijn zomaar een aantal dingen die in me op komen. Jullie weten er vast nog veel meer! Laat ze me hieronder weten, ik ben er heel benieuwd naar.

Lees ook: ONTDEKKEND LEREN MET PEUTERS: MAGNETEN

Positiviteit

Hopelijk nemen jullie het mee in je volgende rapporten of gesprekken met ouders en kinderen. Ik denk echt dat dit kinderen een enorme boost kan geven. Naar mijn mening helpt het kinderen groeien. Ze ontdekken hun talenten en dat is vaak positief! Ook is het immers een stuk fijner voor de kinderen om aangesproken te worden op de dingen waar ze goed in zijn, dan op de dingen die niet zo goed gaan. En ook andersom natuurlijk. Het is voor de juf ook veel fijner om een kind een compliment te geven of te stimuleren toch?

Lees ook: 5 MOESTUIN IDEEËN VOOR OP SCHOOL OF THUIS

 

Uitgelichte foto: Shutterstock.com