(Door Karlien) Regelmatig deel ik in blogs onze ervaringen met hoogbegaafde kinderen. Allebei onze kinderen zijn hoogbegaafd, maar onze oudste is daarbij ook een prikkelgevoelig kind. Ik leg uit hoe wij met haar prikkelgevoeligheid omgaan.

Lees ook: UITLEG VAN DE PRIKKELCOACH

De prikkelgevoeligheid merk je aan veel dingen. Het uit zich in enorme vermoeidheid, angsten, onrust en aandacht vragen. Zij voelt zich dan echt niet goed. Als ze in balans is, is ze vrolijk, aan het ontdekken en is ze de hele tijd bezig met bouwen, knutselen en lezen.

Een prikkelgevoelig kind

Dat onze oudste prikkelgevoelig is, bleek eigenlijk al vrij snel na haar geboorte. Als er een paar bezoekers waren geweest, was ze daarna heel erg onrustig. Het bleek voor haar het beste als we de ene dag wel bezoek hadden en de volgende dag niet.

Als ze een dag naar de gastouder ging, hoe leuk ze dat ook vond, aan het eind van de dag kon ze alleen nog maar heel hard huilen. Zo moe en overladen met prikkels was ze.

Toen onze zoon geboren werd, bleek dat het ook anders kon. Hij leek bezoek wel leuk te vinden, reageerde er positief op. En een dag bij de gastouder, hij kwam daarna enthousiast thuis.

Hoe gaan wij met de prikkelgevoeligheid om?

Zoals ik hierboven ook al aangeef: ze heeft heel veel rust nodig. Ik vind het ontzettend leuk om met de kinderen op stap te gaan, dagjes weg bijvoorbeeld. Maar voor haar is het al snel teveel. Daarom gaan we bijvoorbeeld 1x in de maand naar een museum of dierentuin. De rest van dat weekend houden we dan rustig.

Als we voldoende rust hebben, dan heeft zij balans. Het gaat goed met haar, ze gaat blij naar school. Dan denk ik soms, er is ruimte voor een sport of hobby na school. Maar zodra we daarmee beginnen, is de balans alweer zoek. Zwemles gaan we daarom van de zomervakantie weer oppakken. Ook heb ik er geen moeite mee als ze eens een middag op haar iPad zit, als ze heel erg moe is. Op dagen dat zij zich na school goed voelt, is ze direct actief. En kijkt ze niet om naar haar iPad. Dan wil ze knutselen, voorlezen of bakken.

Met vriendjes afspreken doen we maximaal een keer per week, dan het liefst aan het eind van de week of in het weekend. Speelt ze op dinsdag en donderdag met een vriendje, dan is ze vrijdag waarschijnlijk zo moe of ze wordt ziek door alle stress.

Ook op school zijn er gelukkig wat aanpassingen mogelijk. De school biedt de mogelijkheid aan de kinderen van bewegend leren. De kinderen hoeven niet bij hun tafel te blijven zitten, in het lokaal zijn allerlei hoeken gemaakt. Daar kunnen ze rustig zitten. Ook is er een stilteruimte, waar zij vaak zit te werken. Daarnaast heeft ze een koptelefoon, waardoor ze nog meer rust ervaart.

Wij gaan vaak op vakantie. We hielden ervan om veel te ontdekken, veel rond te rijden. Met onze dochter is dit geen goed idee, je werkt dan alleen maar jezelf tegen. We kiezen daarom voor een kindvriendelijke accommodatie, met zwembad of strand in de nabije omgeving. De plek kiezen we uit op dingen in de omgeving die we willen zien. Zodat we niet al teveel hoeven te rijden, en meer dan genoeg rust in kunnen plannen.

Verandering is moeilijk

Verandering is heel moeilijk. Het kan ook zijn dat dit komt door haar begaafdheid. Maar verandering geeft veel nieuwe prikkels. Bovendien zijn de vertrouwde patronen er dan niet meer. Laatst was er iets veranderd met de gymles: deze is aan het begin van de dag. Het normale ritme van die dag was kring, zelf lezen, gym. Dat is dus veranderd en je merkt dat ze hier wekenlang moeite mee heeft.

Ook zijn er op onze school aangepaste vakantieweken. Wij nemen op andere momenten vakantie op en daarom gaat ze tijdens de herfst- en voorjaarsvakantie gewoon naar school. Ik dacht dat dit makkelijk zou gaan met een prikkelgevoelig kind, want het is heel rustig op school. Maar voor haar is het juist heel lastig. De gewone, doordeweekse routine is er niet en dat geeft veel stress. In beide vakantieweken, waarin zij wel naar school ging, is ze ziek geworden.