Rekenen tussendoortjes

Rekenen tussendoortjes

Door Manon. Hoe leuk is het om tijdens het rekenen actief bezig te zijn? Even te bewegen? Ik merk in mijn klas dat dat de kinderen weer energie geeft. Tips voor rekenen tussendoortjes. 

Rekenen en bewegen

Eerder schreef ik al eens dat ik er van overtuigd ben dat kinderen die tijdens het werken kunnen bewegen zich beter kunnen focussen en dat de aangeboden stof beter blijft hangen, bijvoorbeeld door het gebruik van een statafel.

Zeker bij automatiseren werkt dat zo. Doordat je het werkgeheugen dubbel belast, kan het kind moeilijker nadenken en leert het automatiseren.
Op het moment hoor je overal dat het belangrijk is om meer te bewegen in het onderwijs. Kinderen moeten te lang stil zitten en daardoor daalt hun concentratie en pikken ze de stof minder goed op. Daarom is het goed om af en toe een tussendoortje in te zetten. En hoe fijn is het dan om dit tussendoortje te combineren met kennis? Ik schrijf hier over een rondje rekenen, 5 leuke rekenen tussendoortjes die snel in te zetten zijn!

Rekenen tussendoortjes

1. Wisbordje zoeken

In mijn klas werken we graag met wisbordjes. De kinderen schrijven allemaal een som op hun wisbordje, die past bij de leerdoelen waar we mee bezig zijn. Ook schrijven ze hun naam op dit wisbordje. Ze leggen daarna hun wisbordje op hun tafel en dan start het spel. De kinderen gaan rond lopen in de klas en stoppen elke keer bij een ander wisbordje. Ze proberen zoveel mogelijk sommen te maken en schrijven deze op hun kladblok.  Na vijf minuten stopt de tijd en volgt het tweede deel van het spel. De kinderen wisselen hun kladblok met een ander kind. Het ander kind gaat op zoek naar de sommen die horen bij de antwoorden. Wanneer het kind een som gevonden heeft bij een antwoord schrijft hij de naam die op het betreffende wisbordje staat. Daarna gaan we natuurlijk samen controleren of alles klopt. Super leuk om te zien dat kinderen het liefst zoveel mogelijk sommen willen behalen!

2. Sta stil en reken

Bij sta stil en reken is het de bedoeling dat de kinderen een som bedenken en deze op hun wisbordje schrijven. Met dit wisbordje gaan ze lopen door de klas. Elke keer als ze een ander kind tegen komen rekenen ze elkaars som uit. Ook controleren ze meteen of het antwoord goed is. Simpel rekenen tussendoortje, maar erg doeltreffend. De kinderen hebben even kunnen bewegen en binnen no time hebben ze erg veel sommen uitgerekend.

3. Wat is de vraag?

Bij wat is de vraag zet ik een antwoord op het bord. Bijvoorbeeld 23 liter, of 29 sneeuwballen. De opdracht aan de kinderen is ; Wat was hier de vraag? Vertel er eens een verhaaltje bij. Ze doen dat op de volgende manier. In tweetallen bedenken ze een verhaaltje. Dan lopen ze naar een ander groepje en met een ander kind wisselen ze hun eigen verhaaltje uit. Dit doen ze vier keer, zodat ieder kind inmiddels vier verhaaltjes heeft gehoord. Dan komen ze terug in hun eigen groepje en daar vertellen ze het verhaaltje wat ze uiteindelijk het beste vonden. Met z’n vieren kiezen ze daar weer het beste verhaal uit deze verzamelen we op een grote poster.

4. Wat is het getal in mijn hoofd?

Rekenen met het getal in mijn hoofd vinden de kinderen erg leuk in mijn klas als rekenen tussendoortje. Ieder kind neemt een getal in zijn hoofd. We lopen door de klas en op het stop sein kiezen ze een ander kind uit om het spel mee te spelen. Het ene kind heeft een getal in zijn hoofd bijvoorbeeld bij mij in groep 8 onder het miljoen. Het andere kind gaat vragen stellen over dit getal. Is het groter dan, kleiner dan, zit er een 3 in, is het een rond getal, hoeveel nullen zitten er in? Het doel is om er achter te komen welk getal de ander in zijn gedachten heeft. Hier train je getalbegrip op en top!

5. Apen slingeren

Wij werken op school met Prowise en ik zet bij rekenen graag pro Connect in. Daar maken de kinderen connectie met het digibord en stel ik rekenopgaves in voor de kinderen. Bij het onderdeel apen slingeren gaan de kinderen aan de gang met het automatiseren van sommen tot bijvoorbeeld, 10 of 100. Ze kunnen oefenen met plus, min, vermenigvuldigen en delen. Ook oefenen ze met het maken van vleksommen. Op hun tablet krijgen ze de keuze uit vier antwoorden en op het bord wordt automatisch de stand bijgehouden door de apen die steeds verder omhoog klauteren. Je raadt het al, het aapje dat als eerste boven is heeft gewonnen. Omdat ik bewegen heel belangrijk vind laat ik de kinderen staan achter hun stoel en na elk antwoord springen ze in de lucht. Of ik laat ze de opgaves hinkelend maken. Ik probeer elke keer iets anders te bedenken. Ook een fijn rekenen tussendoortjes zo dus.

Waarschijnlijk hebben jullie ook tal aan voorbeelden die jullie in de klas toepassen als Energizer of rekenen tussendoortjes om even te bewegen bij het rekenen. Wij horen ze erg graag!!

Nog meer rekenspelletjes? Lees dan ook; rekenspelletjes in de bovenbouw.

Meer bewegingsspelletjes? Onderwijs maak je samen heeft leuke op de website staan. En bekijk deze leuke enerzigers.

Afbeelding: A child with technology tablet and laptop computer in classroom teacher on the background Door Lopolo

Rekenen tussendoortjes