Terwijl de meeste leerkrachten in Nederland alweer toe zijn aan de herfstvakantie (aftellen!) zijn wij in Italië pas twee weken gestart met het nieuwe schooljaar. In tegenstelling tot de school in Nederland is het de eerste paar keren afwachten welke kinderen er wel en niet op komen dagen. Voor mij maakt het niet uit hoeveel kinderen er zijn, als ik maar les mag geven. Richelle: eerste lesdag in Italië

Richelle: eerste lesdag in Italië

Thuis bereid ik met behulp van de methode ‘De Leessleutel’ en themaboekjes de lessen voor. Ik geef meestal les aan een combigroep 2/ 3.

Woordkaartjes herfst

Als start introduceer ik de themawoorden van de week (hiervoor gebruik ik ‘Met Woorden in de Weer van Marianne Verhallen’). Het thema herfst zal tijdens deze les centraal staan. Bij gebrek aan een printer heb ik de woorden en plaatjes zelf geschreven en getekend :). De kinderen kunnen daarna zelfstandig aan de slag met het herfstboekje. Het is mij al vaker opgevallen dat de kinderen erg ijverig zijn. Ze werken zelfstandig netjes alle bladzijden af.

Koekeloere kijken

Daarna is het tijd voor een filmpje. Internet doet het niet (Italië hè), maar gelukkig ben ik daarop voorbereid en heb ik ‘Koekeloere’ gedownload, zodat wij het offline kunnen kijken. De kinderen zijn groot fan van Moffel en Piertje en vragen of ze nog een aflevering mogen zien. Dit gaat helaas niet, want ik heb er maar eentje op mijn computer staan. Ik wil doorgaan met het liedje ‘Rin Tin Tin Dikke Spin’ dat ik op YouTube heb gevonden. Helaas, die heb ik niet gedownload en ik beloof dat ik ze het de volgende keer aan zal leren. Tijd voor pauze. We eten gezamenlijk iets en voorafgaand zingen we het lied ‘Smakelijk eten’. De kinderen spelen buiten met een hinkelbaan en een volleybal.

Na de pauze werken we aan thema 1 van ‘De Leessleutel’.

Woorden lijn

Ik bied de woorden ‘ik’ – ‘rik’ – ‘lees’ en ‘de naam’ aan. Deze woorden wil ik graag zichtbaar ophangen. Ik probeer een touwtje vast te maken aan een haakje dat toch al in de muur zit. Meteen valt het haakje naar beneden! Dat gaat dus niet lukken. Op naar een andere plek. Ik bevestig de ene kant van het touw aan een spijker, loop naar de andere kant van de muur en knoop het touwtje aan de spijker. KNAP! Het touw springt van de muur. Uiteindelijk lukt het mij om het touwtje te bevestigen aan twee spijkers die eigenlijk net iets te dichtbij elkaar in de muur geplugd zijn. Iets om na de les nog even naar te kijken, zodat het volgende week anders kan.

We lezen het boekje dat bij ‘De Leessleutel’ hoort. Ik lees om-en-om met een jongen die al kan lezen de bladzijden voor. Het meisje dat nog niet kan lezen vertelt eerst wat zij op de plaatjes ziet. Als afsluiting van de les spelen we mens-erger-je-niet.

Wanneer de ouders de kinderen op komen halen vertelt de jongen trots dat hij ook heeft mogen voorlezen. Hij slaat zijn boek open en laat aan zijn vader zien wat la maestra (de juf) en hij gelezen heeft. Hier doe je het toch voor!