Door Manon. Elk jaar ben ik weer op zoek naar het ultieme Sinterklaas liedje voor mijn muziekles in de bovenbouw. Dit jaar had ik de oplossing! Ik liet de kinderen zelf een nieuw liedje schrijven. Hoe ik dat deed vertel ik je hier.

Sinterklaas muziekles bovenbouw

De kinderen uit mijn groep en ik zijn dol op de muziekles. Even lekker los gaan op de muziek, samen zingen en bezig zijn met ritme, klanken en melodieën. Sinds dit jaar maken we gebruik van de methode 123zing en daar vind je enorm veel ideeën voor je muziekles. Het biedt veel afwisseling en daar ben ik heel blij mee. Niet iedere week alleen een liedje aanleren, maar ook bezig zijn met de andere takken van muziek.

Sinterklaas

In deze Sinterklaastijd blijft het leuk om aan te sluiten bij dit thema, ook bij de muziekles. Bij het Sinterklaasfeest horen een tal van leuke liedjes. Maar om heel eerlijk te zijn vind ik de liedjes over Sinterklaas vaak toch een beetje kinderachtig of niet helemaal passend bij de bovenbouw. Je merkt wel dat er steeds meer nieuwe Sinterklaashits worden uitgebracht, ook gericht op de wat oudere kinderen, maar toch vond ik niet echt iets waar ik heel enthousiast van werd. Dan moet het dus anders dacht ik….

Zelf lied schrijven

Ik bedacht dat het leuk zou zijn als de kinderen tijdens deze muziekles hun eigen nieuwe Sint hit gaan schrijven. Ze kiezen daarbij een bekende melodie van een Sinterklaasliedje. Op die melodie schrijven ze een nieuwe tekst die meer aansluit bij deze tijd en ook bij de leeftijd van de kinderen uit de bovenbouw. Maar hoe pakken we dat aan?

Kaartjes

Om de kinderen een beetje op weg te helpen met deze, volgens de kinderen, hele moeilijke opdracht heb ik kaartjes gemaakt. Op deze kaartjes staan plaatjes die te maken hebben met het thema Sinterklaas. Denk daarbij aan de Sint, pieten, cadeautjes, schoenen, het paard, de schoorsteen, de stoomboot en ga zo maar door.  De woorden die bij die plaatjes horen moeten in ieder geval in hun liedje voor komen. Je kunt ook hier woordkaarten downloaden.

Woordweb

An het begin van de muziekles gaan de kinderen met elkaar brainstormen. Ze mogen zelf kiezen met wie ze een groepje vormen en spreken in hun groepje af wie welke taken op zich neemt. De één zorgt ervoor dat de tijd in de gaten wordt gehouden, de ander schrijft alles op. De ene leerling zorgt ervoor dat het groepje niet te hard praat en de ander zorgt er voor dat iedereen zijn ideeën kan delen. Ze beginnen met het maken van een woordweb: waar zou het allemaal over kunnen gaan, wat moet er zeker in komen?

Het lied maken

Na het maken van het woordweb kiezen de kinderen een melodie. Ze mogen op hun tablet luisteren naar een aantal melodieën en daarna maken ze een keuze. En dan gaat het moeilijkste beginnen. Het schrijven van de tekst. Het is heel belangrijk goed naar de originele teksten te luisteren. Hoeveel woorden moeten er in welke zin? Is het belangrijk dat het rijmt? Past het op de melodie?

Er wordt wat gezucht en gesteund. Het blijkt moeilijker dan ze in eerste instantie dachten. Maar eenmaal opgang blijven de ideeën komen. Leuk om te zien wat ze allemaal kunnen bedenken en hoe ze met elkaar tot een eindresultaat komen.

Presenteren

En natuurlijk gaan we de liedjes aan elkaar presenteren. Aan het eind van deze muziekles sluiten we af met de voordracht van de liedjes. Samen met hun groepje gaan ze het liedje voor de klas zingen. Ieder groepje krijgt natuurlijk luid applaus. Het ene liedje is nog origineler dan het andere. Zo leuk om te zien hoe trots de kinderen zijn op hun eigen geschreven Sint hit!

Op 5 december komt de Sint met zijn Pieten bij ons op school. We gaan dan zeker onze liedjes laten horen. We zijn benieuwd wat zij er van vinden!

Ik houd er van verschillende werkvormen in te zetten binnen een bepaald thema. Hier vind je nog meer werkvormen rondom het thema Sinterklaas.

Ook is de muziekbeurt een leuke werkvorm rondom muziek in de bovenbouw!

Uitgelichte Afbeelding van Photos by D/Shutterstock