Als invaller heb ik vaak in de middag wat tijd over. De meeste kinderen vinden het dan fijn om te tekenen, maar ik heb niet altijd inspiratie om iets te verzinnen. Ik pakte er het kerndoel beeldende vorming bij, bekijk het hier en bedacht er wat snelle tekenlessen en tekenopdrachten bij.
Tekenopdrachten, snelle tekenlessen basisschool
Prentenboek
Doelen:
- lichaamsvormen van mensen en dieren in verhouding weergeven
- karakteristieke houding van mensen en dieren
Een fijne opdracht waar je niks voor nodig hebt, is: pak een prentenboek. Er staat vast wel ergens op school een prentenboek en je kunt ook één van je leerlingen vragen om een prentenboek bij de kleuters te halen. Het maakt niet uit welke, het gaat om de hoofdpersoon. Je leest het prentenboek voor (of laat één van de leerlingen het lezen, extra leesoefening). De leerlingen tekenen de hoofdpersoon uit het prentenboek zoals zij het in hun hoofd hebben. Ik deed dat dus een keer met De Gruffalo. Met die elementen moeten ze dus wel opletten, want er staat in het boek bijvoorbeeld een tong zwart als drop en stekels van zijn staart tot zijn kop. Die wil ik dan eigenlijk wel terug zien in de tekening.
Je kunt deze opdracht natuurlijk ook doen met het boek dat je voorleest aan de klas.
Andere tekenopdrachten op de site
Tekenlessen voor de laatste schoolweken
Online tekenlessen
Ik vond in LessonUp een grote database met allerlei tekenlessen. Bekijk ze hier.
Tekenen met verschillende materialen
Dit is ook snel in te zetten! Ik heb wat A4’tjes voor je om uit te printen. Maar in plaats van met potlood en/of stift, vraag je de kinderen het te tekenen met een bepaald materiaal.
Doelen:
- tekenen met pen en Oost-Indische inkt
- tekenen met conté en houtskool
- tekenprogramma’s op de computer gebruiken
- tekenen met potlood en grafietstift van verschillende hardheid
Handig filmpje over tekenen met houtskool:
Tekenen in de achtergrond
Doel:
- een gebeurtenis vastleggen met foto’s of video
Laat de kinderen eerst een foto maken van een achtergrond, bijvoorbeeld in de klas, op he plein of verder naast het schoolgebouw. Laat ze hier vervolgens hun fantasie gebruiken om iets totaal anders in die achtergrond te tekenen, zoals dieren in de klas.
Schematische tekening maken
Doel:
- ruimtelijk bouwen (voor, achter, in, tussen, onder, boven, op, enz.)
Laat de kinderen eerst iets bouwen op hun tafel van kleine blokjes. Vervolgens tekenen ze dit schematisch vanaf de zijkant. Heb je ook meteen wat rekendoelen te pakken.
Gevoelstekening maken
Doel:
- gevoelswaarde van kleuren (vrolijke, sombere, koele, warme)
Laat de kinderen een papier twee keer vouwen, zodat ze vier vlakken krijgen. Vraag ze om vier emoties in de vier verschillende vakken te tekenen. Dus één vrolijke, een sombere, een koele en een warme tekening.
Verhalentekening
Doel:
- opbouw, ordening, evenwicht en betekenis
Ik zet vaak de verhalenmachine van Jozua Douglas in. In de tekening moet dus ook echt een verhaal te zien zijn. De kinderen mogen van mij vaak wel kiezen of ze één tekening maken of een stripverhaal.
Verder tekenen
Er bestaan leuke boeken met pagina’s die je makkelijk kunt kopiëren om tekeningen af te maken, zoals dit Grote Tekenboek.
Er staat een affiliate link in dit blog.