Door Willemijn. De ruimte is een thema dat schoolbreed te gebruiken is. Leerlingen zijn altijd enthousiast bij dit thema. In deze blog een overzicht van wat wij onder andere hebben gedaan met dit thema in groep 5/6. Thema de ruimte in de bovenbouw is in te zetten in groep 5 tot en met 8. 

Thema de ruimte in de bovenbouw

Opening project De ruimte

Als opening van ons project hebben wij gekeken naar de serie van André Kuipers op Schooltv, of bekijk de filmpjes hier. Wij hebben op school een theater en daar konden wij de video’s kijken alsof we in een bioscoop zaten. Dat was erg leuk! We hebben de eerste twee afleveringen gekeken, dat duurde ongeveer 45 minuten. Voor groep 5/6 zitten er soms wat moeilijke woorden in, of gaat het wat te snel. Het is verstandig om dan tussendoor de video even op pauze te zetten om uit te leggen. Voor groep 7/8 zou dit wel helemaal te begrijpen moeten zijn. Natuurlijk kun je de video altijd even op pauze zetten als dat nodig is.

Woordenlijst

Elk thema hebben wij een woordenlijst van 20 woorden die bij het thema horen. De woorden die we voor dit thema gekozen hebben zijn:

universum
zonnestelsel
melkweg
de oerknal
zwart gat
komeet
asteroïde
meteoriet
planeet
ster
maan
baan van hemellichaam
aardas
maansverduistering
zonsverduistering
zwaartekracht
eb/vloed
evenaar
zuidelijk halfrond
noordelijk halfrond
seizoenen
weerpatronen
tijdzones

Sommige woorden hebben wij al gehad in ons thema over vliegen en vliegtuigen, dus die worden dan herhaald. Zoals noordelijk en zuidelijk halfrond, evenaar en tijdzones. Deze woorden kregen extra aandacht in onze lessen en hingen op het prikbord tijdens het thema.

Specialist van een planeet (planeten leren kennen)

Elk thema mag een tafelgroepje een groepsnaam kiezen. Bij het thema de ruimte moesten ze kiezen uit de namen van de planeten in ons zonnestelsel. Hieraan hebben we een specialisten opdracht gekoppeld. Elk groepje kreeg de opdracht om feitjes over hun planeet op te zoeken, alleen of samen. Ze moesten bijvoorbeeld opzoeken hoe groot de planeet is, hoe lang een ronde om de zon duurt en wat de temperatuur is van deze planeet. Wanneer alle groepjes alle informatie hadden, hebben zij dit met elkaar uitgewisseld door middel van presentaties. Aan het einde van het thema hebben de leerlingen deze informatie ook gepresenteerd aan de ouders.

Lees ook: Review en tips Blitz van Rian Visser

Dag/nacht en seizoenen + kunstopdracht

In ons project hebben we het niet alleen over de ruimte, maar ook over tijd gehad. Hoe kan het nou dat het aan de ene kant van de wereld dag is en de andere kant nacht? Met filmpjes en een demonstratie met een wereldbol en zaklamp, heb ik dit duidelijk proberen te maken. Daarnaast hebben we het gehad over de seizoenen en hoe die dan te maken hebben met de stand van de aarde ten opzichte van de zon. Naar aanleiding van de seizoenen hebben de leerlingen een kunstopdracht gemaakt. Op een vel papier werd een boom getekend, dit vel werd in vieren gedeeld en elk kwart van het vel stelde een seizoen voor. Dus in de winter lag er sneeuw en in de lente zat er bloesem aan de boom. Hieronder kun je een voorbeeld zien.

Thema de ruimte in de bovenbouw

Tijdzones en kunstopdracht

Nadat we het over dag en nacht en de seizoenen hebben gehad, kwam ook het onderwerp tijdzones aan bod. Dit was een kleine herhaling, maar wel erg nodig. Nog lang niet alle leerlingen wisten nog hoe het precies zat. Wij hebben onze kennis weer verwerkt in een kunstopdracht. In het midden van het vel papier werd een klok getekend waarin duidelijk werd, dat het de tijd van Nederland was. De rest van het papier werd in vieren gedeeld. Daarop tekenden de leerlingen bekende plekken op de wereld na met de tijd die er bij hoorde. Dus stel het is in Nederland 14.00 uur, hoe laat is het dan bij het Vrijheidsbeeld in New York, of hoe laat is het dan bij de Chinese Muur? In de tekening moest ook duidelijk worden of het dag of nacht was. Hieronder kun je een paar voorbeelden zien.

Thema de ruimte in de bovenbouw

Afsluiting: we are the planets

Bij de afsluiting van het project/thema komen de ouders altijd kijken. Deze keer heeft elk groepje over zijn planeet verteld, maar hebben we ook samen een rap/liedje gezongen. We hebben We Are The Planets gedaan, waarbij de groepjes de tekst van hun planeet voor hun rekening namen en we verder alles samen zongen. 

Dit thema hebben we echt met z’n vieren gedaan, dus grote dank aan mijn collega’s voor alle ideeën die we samen hebben uitgewerkt en uitgevoerd!

 

Thema de ruimte in de bovenbouw; Groep 5, 6, 7 en 8