Voorkom lastig gedrag

Voorkom lastig gedrag

Ik vertelde al over het werken in groep 6 en dat ik dat best pittig vind. Het leek me dan ook een mooi moment om Voorkom lastig gedrag te lezen waar ik je graag meer over vertel. Ook deel ik het boek Bordwerk en aantekeningen met je voor een goede instructie.

Wat mij betreft gaat het hand in hand, een goed pedagogisch klimaat én een goede instructie. Je hebt een goed pedagogisch klimaat in de klas nodig om die goede instructie te kunnen geven. En hier ben ik hard voor aan het werk in groep 6. Ik pas EDI toe, maar het is nog niet genoeg en het lukt ook niet altijd, een volledige EDI les. Daarvoor is er nog teveel onrust in de klas, teveel ruis. Dus heb ik coaching aangevraagd, maar lees ik ook boeken.

Voorkom lastig gedrag

Voorkom lastig gedrag

Gelukkig viel Voorkom lastig gedrag op mijn deurmat, het boek van Anton Horeweg, bekend vanuit zijn site gedragsproblemen in de klas. Het draait in het boek vooral om het voorkomen van lastig gedrag, maar ook als je er middenin zit, krijg je veel tips om toe te passen.
Anton Horeweg laat je zien hoe je naar gedrag kunt kijken; waarom we dat zo nu en dan op de verkeerde manier doen en waarom gedrag soms een probleem wordt. Ook gaat hij in op de vraag wat er áchter dat gedrag zit.

Het boek is heel praktisch, je kunt er meteen de volgende dag mee aan de slag.

Bekijk het boek hier.  

Wat vind ik?

Het boek heeft een fijn formaat, waardoor het fijn vasthoudt. Het lettertype leest fijn en de stijl is vlot en praktisch, het leest dus makkelijk weg. In de groene vakken vind je voorbeelden uit de klas. Dat vind ik ook heel fijn, want het is herkenbaar, je bent niet de enige die stoeit met de gedrag uit de groep. Dat blijkt wel als Anton vertelt over zijn drukke groep 6 na al 30 jaar voor de klas. Hij laat iemand meekijken en leert er weer van!

Wat me direct heeft geholpen is de positieve toon in het boek en dat ik dat ook moet toepassen in de praktijk. Afgelopen maandag ben ik bijna alleen maar positief geweest. Wel duidelijk vertelt hoe ik het wil hebben, maar met een vrolijke toon. Ik heb ingezet op de connectie met de kinderen. Geen consequenties voor het gedrag dat ik niet wil zien. Maar wel de kinderen belonen die extra hun best deden. En dat gaf mezelf in ieder geval al een heel ander gevoel! We zijn er nog niet, maar ik ga met een veel fijner gevoel naar huis. Dit past veel beter bij mij dan alleen “brommen” hoe ik het hebben wil.

Bordwerk en aantekeningen

Bordwerk

Ik las afgelopen maand ook het boek Bordwerk en aantekeningen van Marcel Schmeier. Die las ik in een middag uit! Heel praktisch dus en je vliegt er doorheen. Ook kan ik er helemaal achter staan; slow teaching en er echt voor zorgen dat iedereen het snapt. Maar hier heb ik dus wel dat goede klimaat voor nodig, zoals ik hierboven heb gezegd.

Bekijk het boek hier

Instructie wint aan kracht als je hierbij op het bord schrijft. Het maakt niet uit of dit nu een krijtbord, een whiteboard of een smartboard is. Via het bord deel je kennis met de leerlingen door middel van teksten, plaatjes, animaties en video’s.

Ik deel zelf heel veel via het digibord; ik zoek afbeeldingen, schrijf de antwoorden van de kinderen op, probeer wat te tekenen. Met dit boek leerde ik het nog beter in te zetten. En dat de kinderen dit bordwerk ook over kunnen nemen op hun wisbordje of een papier. Ik denk dat ik nog veel meer samen met de kinderen zal doen tijdens het lesgeven.