Er is nog weinig bekend over hoogbegaafdheid bij jonge kinderen. Lilian van der Poel introduceert een XL-signaleringslijst voor het herkennen van een ontwikkelingsvoorsprong bij baby’s en peuters en vertelt hier van alles over in het boek Bijdehante baby’s en pittige peuters. Je kunt een exemplaar winnen. 

Bijdehante baby’s en pittige peuters

Wetenschappelijk is er nog weinig bekend over een ontwikkelingsvoorsprong bij jonge kinderen. Drs. Lilian C. van der Poel-de Schipper werkt al jaren met hoogbegaafde kinderen en zette een peutergroep op voor kinderen met een voorsprong. Van daaruit heeft ze de XL-signaleringslijst voor baby’s en peuters ontwikkeld. Niet alleen de cognitieve kant wordt daarin bekeken, maar juist alle aspecten van de ontwikkeling.

Bijdehante baby's en pittige peuters

 

Theorie

Hoewel er weinig bekend is over een ontwikkelingsvoorsprong bij jonge kinderen, wordt er toch een theoretisch kader geschetst. Van Der Poel vertaalt bekende modellen over hoogbegaafdheid naar jonge kinderen.

Lees ook: TOEN BLEEK PEUTER OOK HOOGBEGAAFD

Signaleren en herkennen

Een vroege signalering is belangrijk voor het welzijn van het kind. Onderpresteren ligt op de loer, evenals het ongelukkig voelen, omdat het niet uitgedaagd wordt. Hoewel niet wetenschappelijk onderbouwd, er is weinig onderzoek naar gedaan, zijn er wel signalen waar je op kunt letten bij een ontwikkelingsvoorsprong. Dit zijn veelal voorbeelden uit de praktijk die ouders van kinderen met een voorsprong beamen. Een voorbeeld hiervan is een indringende blik bij de baby. Na signalering kun je 5 stappen volgen, zoals het informeren van de ouders.
In hoofdstuk 6 vind je hier belangrijke vragen voor. Deze vragen worden weggezet tegen de ‘normale’ ontwikkeling van een baby/dreumes.

Lees ook: WAAROM IK EEN DIDACTISCH ONDERZOEK AANRAAD

En dan

Ook staan er in het boek hoe om te gaan met een kind met een ontwikkelingsvoorsprong. Het gaat hier vooral om het kind te zien in al zijn aspecten en er voor hem zijn. Zo wordt er aandacht besteed aan een groeimindset en het verrijken van je thematisch spel in de groep.

Wat vind ik?

Het boek is goed leesbaar, de taal is goed te begrijpen en er staan veel praktische tips in. Ook vind je veel praktijkvoorbeelden wat het boek extra helder maakt. Zo zullen zeker ouders van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong veel herkennen in het boek. Maar ook voor leerkrachten en leid(st)ers is het een fijn boek om erbij te pakken. Als je een kind op het oog hebt met wellicht een ontwikkelingsvoorsprong, is het handig om achterin het boek de signaleringslijst goed te bestuderen en te kijken naar de voorbeelden uit de praktijk. Samen met de ouders vul je dan de signaleringslijst in.

Winnen

Je kunt een exemplaar van het boek winnen. Vertel hieronder (op de site) waarom je mee doet. 10 april maak ik de winnaar bekend.

Bestel het boek op leuker.nu.

Lees ook meer over babygebaren.

banner producten

BewarenBewarenBewarenBewaren