Kleuterverlenging: wel of niet doen?

Kleuterverlenging: wel of niet doen?

Onze dochter is op 24 december jarig. Al bij haar geboorte wist ik dat dit een struikelblok zou zijn in de kleuterklas, ik ben tenslotte ook kleuterleerkracht geweest. En dan komt het moment van het oudergesprek met de leerkracht. Kleuterverlenging: wel of niet doen?

Het is februari 2023 en onze dochter van net 5 jaar zit in groep 2. Ze heeft haar werkmap gekregen en het is tijd voor een facultatief oudergesprek, waar ik dan wel voor kies. We hebben het thuis besproken en zijn het eens: we zien onze dochter komend schooljaar nog niet naar groep 3 gaan.
Als ik bij de leerkracht op gesprek kom vraagt ze meteen waarover ik het wil hebben. Ik val meteen met de deur en ons nieuws in huis. Ik zie haar ontspannen, ze slaakt een zucht en zegt: “Wat ben ik blij dat jullie er zo over denken!”

Het oudergesprek

Cognitief blijkt ze er goed voor te staan en dat zien we thuis ook. Ze kent al veel letters, kan hakken en plakken en ook de cijfers beginnen door te dringen ;). Ze is in sommige opzichten verder dan een gemiddelde leerling in de groep 2. Waarom dan toch kleuterverlenging? We kiezen hiervoor, omdat we in sociaal-emotioneel opzicht een meisje zien dat nog niet klaar is voor groep 3. Ze huilt bijvoorbeeld nog wat snel als er iets gebeurt dat ze niet leuk vindt, in plaats van dat ze het komt melden. Speelde ze eerst nog wel met kinderen uit groep 2, nu niet meer. Ze matcht zo met de kinderen uit groep 1! En haar beste vriendin is van februari en gaat zodoende dus automatisch “pas” volgend jaar naar groep 3. Ze schelen maar twee maanden! Moet onze dochter dan echt door? Liever niet, wij laten haar liever nog even spelen en sociaal-emotioneel sterker worden.

Kleuterverlenging: wat is dat?

Tegenwoordig spreek je blij kleuters dus niet meer van blijven zitten, maar van een versnelde of verlengde kleuterperiode. De grens daarvoor bepalen scholen grotendeels zelf. Je hoort nog veel de vroegere grens van 1 oktober, maar ook 1 januari is gangbaar, zoals bij de school van onze dochter. Dat is in haar geval dus maar een weekje van haar geboortedatum af. De school beslist dus en leerkrachten roepen dus op om te kijken naar het kind. Hiervoor mocht ik ook wat vertellen in TrouwEn lees dan ook meteen de column hierover van Naomi.

Onderzoek

Uit onderzoek blijkt dat zogenoemde herfstleerlingen in het begin wel een positief effect laten zien op het scoren op toetsen. Dat effect is alleen in de bovenbouw verdwenen, dat lees je ook hierMaarrrr, ik lees in de onderzoeken heel weinig over het sociaal-emotionele stuk. Wat betreft onze dochter: ik denk dat ze het cognitief wel zou kunnen redden, met veel extra hulp en op haar tenen lopen. Maar dat gun ik haar niet. Het lijkt me veel fijner voor haar als ze sterk aan groep 3 begint. Ze is er gewoonweg nog niet aan toe. Moeten we haar echt weg willen rukken van vriendinnetjes die ze nu heeft? Ach, ze maakt vast nieuwe vriendinnen, maar ze zal dan wel altijd de jongste blijven. Als leerkracht keek ik bij twijfel ook altijd naar het spel van de kinderen: spelen ze veel met groep 1 kinderen of groep 2? Ik zou graag veel meer onderzoek zien naar het sociaal-emotionele deel van de kleuterverlenging.

Groep 3

In de verschillende stukken zie je ook de duidelijke aanbeveling om groep 3 beter aan te sluiten op groep 1/2. Als er een groep 3 in januari zou starten, zou mijn dochter daar prima aan mee kunnen doen! Ik gok dat ze er dan wel klaar voor is. In de praktijk zie ik de overgang van 1/2 naar groep 3 nog als erg groot. Er wordt bar weinig gespeeld in groep 3, maar wel heeeeel hard gewerkt en daar vind ik mijn dochter niet klaar voor.

Kijk naar het kind

Ik vraag me af of het misschien ook een economische kwestie is om leerlingen zo snel mogelijk door te willen. Oké, cognitief gezien levert het dus blijkbaar niet zoveel op, maar sociaal-emotioneel? En dan is het goedkoper om een leerling zo snel mogelijk te laten doorstromen. Ook ouders willen dit graag blijkt in de praktijk. Ik zie dus een kleuterleerkracht voor me die opgelucht is als ik er hetzelfde over denkt. Blijkbaar moet ze vaak praten als brugman waarom zij een kind er nog niet klaar voor vindt. Terwijl ik denk: ik kijk toch naar mijn kind? Van mij hoeft het niet door, door, door, maar mag ze zich rustig ontwikkelen, op haar tijd. Ze hoeft geen prestatie te leveren. Alles eruit halen wat erin zit, tuurlijk, maar niet koste wat het kost. Dus van mij mag ze nog een jaartje langer spelen en zich ontwikkelen zodat ze als sterke en zelfverzekerde meid naar groep 3 kan.

Wat vind jij, kleuterverlenging of niet?