Leesoffensief? Leesplezier!

Leesoffensief? Leesplezier!

Gisteren zapte ik langs een item van M het praatprogramma met Margriet van der Linden. Daar hoorde ik van het leesoffensief. Een mooi initiatief, maar het item vond ik eerlijk gezegd tenenkrommend. Volgens mij gaat dit de ontlezing niet tegen, het blijven bevorderen van leesplezier wel.

Leesoffensief? Leesplezier!

Hier vind je het item over het leesoffensief.

Ik vond het tenenkrommend, omdat het programma de meest ongeïnteresseerde jongeren uitkoos om neer te zetten. Daarmee laat je inderdaad zien hoe ernstig het is gesteld met het dalende leesniveau, maar het pakte überhaupt niet positief uit. Want ze kwamen sowieso nogal ongeïnteresseerd over in alles. En ik weet dat er echt wel jongeren zijn die wel van lezen houden. Het was mooi geweest om ook zo’n leerling neer te zetten, zodat je het verschil kon zien.

Famke als boegbeeld?

Hoewel ik het voor Chinouk Thijssen heel tof vind dat haar boek zo in beeld kwam, vraag ik me oprecht af of Famke Louise de aangewezen persoon is om boegbeeld te zijn van zo’n offensief. Zeker ook met alle media aandacht van afgelopen tijd.  Zou zij nou echt wat jongeren aan het lezen brengen? Ze leest zelf niet en kon er ook niet echt enthousiast over vertellen. De andere twee; Jeangu en Dio kwamen welbespraakt over en wilden ook echt mooie boeken lezen. Al kwamen die boeken zelf ook niet zo duidelijk over in het item, helaas, want daar draait het om! En kom op, drie boeken lezen in een half jaar? Best een laag doel. Iets met hoge verwachtingen hebben?

Leesplezier

Maar alles draait om leesplezier en dat wordt nu door onze eigen manier van lesgeven aardig de das om gedaan. Ik lees graag over close reading, waarin je de diepte in gaat van een tekst en daarmee ook het leesplezier wordt aangewakkerd. Maar mijn nummer 1 tip om leesplezier te krijgen en daarmee kinderen en jongeren überhaupt aan het lezen te krijgen?

Blijf zoeken naar het boek dat ze WEL leuk vinden om te lezen.

En ik doe daar alles aan in de klas. Van voorlezen tot het uitdelen van een magazine over lezen en van veel praten over boeken tot het uitdelen van een kinderzwerfboek aan mijn hele klas! Het is ook mijn doel voor dit schooljaar: voor elk kind in de klas een boek vinden dat hij of zij leuk vindt om te lezen. Gelukkig hebben we nu een goede werkgroep op school die er ook alles aan doet om het leesplezier te vergroten, zoals het organiseren van een voorleeswedstrijd, aandacht besteden aan de Kinderboekenweek, poëzie en de Nationale Voorleesdagen.

Ik geef niet op!

Mijn strijd is nog niet over, ik zet door! Voor de herfstvakantie gaf ik elk kind een boek mee naar huis. Natuurlijk vroeg ik de leerlingen of ze hadden gelezen in de vakantie. “Neeeuh”, zei een aantal jongens. Maar een meisje kwam naar me toe: “Het zwerfboek dat je me gaf juf? Dat heb ik al bijna uit!” Kijk, zo zie ik het graag. Eén leerling in ieder geval goed aan het lezen gekregen, met bijna zelfs één boek per week. Die jongens win ik ook nog wel voor het lezen ;).