Leraren van nu: laagdrempelig professionaliseren

Leraren van nu: laagdrempelig professionaliseren

Ik werd uitgenodigd om deel te nemen aan een een studiemiddag van Leraren van nu. Ik vertel je graag wat ik er leerde en wat jij er kunt halen. Want er komen zeker nog interessante studiemiddagen aan en je kunt er ook één winnen.

Ik volgde de studiemiddag op een woensdagmiddag. Er was oppas beneden, mijn man werkte op zolder, dus ik installeerde me met wat eten en een drankje op bed om de middag te volgen. Ik vind het wel lekker eigenlijk, vanaf een relaxte plek in huis, in mijn eigen omgeving een studiemiddag volgen. Het begon pas om 15.30 uur, voor mij was de hele middag prima geweest, maar voor leerkrachten met het gelijke dagen model is wat later wel zo prettig.

Leraren van nu

Maar wat is een studiemiddag van Leraren van nu? Het is een middag vol informatie, op fijne manier gebracht, waar jij wat mee kunt in het onderwijs. Er zijn telkens twee sprekers: een topspreker en een onderwijsexpert. In mijn geval kwam Remco Claassen spreken over hoe je de aandacht van je publiek erbij houdt en Daisy Mertens als onderwijsexpert over hoe je de leerling echt kunt zien, door middel van observeren, reflecteren en professionaliseren.

Je krijgt ruim van tevoren alle informatie over de middag. De linkjes werkten bij mij meteen en kun je ook van tevoren even checken (staat er ook bij als tip). Ik hoorde dat niet iedereen Zoom kon gebruiken, omdat het met bepaalde browsers werkt. Ik vind de chatfunctie van Zoom ook niet fijn, want die blijft onderin beeld staan. Ik word dan steeds afgeleid door de oppoppende berichtjes. Maar ik ga er vanuit dat na gisteren er ook weer meteen wordt gewerkt aan de techniek. Later in de middag stond de chat bijvoorbeeld uit, een stuk rustiger!

Leraren van nu: laagdrempelig professionaliseren

Spelen met aandacht

Als leerkracht op zo’n manier spreken dat je de aandacht van de leerlingen vangt en vasthoudt. Dat willen we toch allemaal? Ik kende Remco Claassen al van het boek Verbaal meesterschap, bekijk het hier.  Zijn workshop vliegt eigenlijk in sneltreinvaart door het boek heen. Ik kende dus alles al, maar heel fijn om hem te horen en zien spreken erover. Herhaling is heel belangrijk bij het intensieve leren en op deze manier had ik al een kapstop om zijn informatie aan op te hangen. Maar ook zonder het boek leer je veel.

Wat ik meeneem uit zijn workshop, ik vertaal het direct naar de praktijk van de leerkracht:

  1. We moeten als leerkracht niet alleen uitgaan van de stof die we willen overbrengen, maar ook nadenken over hoe we dat doen. Hoe zorgen we dat we de leerlingen raken, zodat ze het nooit meer vergeten? We moeten het laten landen.
  2. We kunnen maar 5 tot 7 dingen onthouden, denk dus heel erg na over het doel van je les en wat de leerlingen moeten onthouden. Daar zet je vol op in. Probeer dus niet meerdere doelen in één les te proppen, maar intensiveer wat je ze echt wilt meegeven.
  3. Door educatie, empowerment en entertainment houden we de aandacht vast. De boodschap moet helder zijn, je brengt het met bijvoorbeeld humor, anekdotes en/of filmpjes en de leerlingen moeten weten waarom ze het moeten leren.
  4. Zet je lijf in. Maak bijvoorbeeld een tijdlijn in spiegelbeeld voor de leerlingen en spring hier bijvoorbeeld op met je lijf. Begin bij 0 of het verleden, voor jou rechts, want dat is voor hun links. En eindig links met een bepaald getal of de toekomst, want dat is rechts voor de leerlingen.

Ik kan het nu achteraf goed vertalen, maar het zou fijn zijn als Remco in het vervolg ook duidelijker voorbeelden kan geven voor de praktijk als leerkracht. Daar zijn we toch graag naar op zoek, de vertaling naar ons vakgebied. Ook zou ik het fijn vinden om meer te weten over de wetenschappelijke achtergrond van aandachtig spreken. Een mooie voor mezelf om me verder in te verdiepen.

Leraren van nu: laagdrempelig professionaliseren

Aandacht bij de les

Daisy Mertens had ik nog niet horen spreken, maar ik was heel benieuwd! Leerkracht van het jaar en ze was finalist tijdens de race om leraar van de wereld te worden. Ze spreekt dan ook zeker inspirerend over hoe zij leerlingen bij de les houdt. Natuurlijk met fijne en concrete tips voor in de praktijk. Wat ik ervan meenam:

  1. Heb aandacht voor je vak. Neem jezelf en je vak serieus, jij hebt alle bagage bij je om de leerlingen te zien.
    Neem daar dan ook de tijd voor door bijvoorbeeld te observeren: ga op een stoel zitten als de leerlingen aan het werk zijn en kijk wat er gebeurt. Kijk eerst eens tien minuten bijvoorbeeld en anticipeer dan pas, in plaats van constant reageren op wat er gebeurt.
  2. Reflecteer aan het einde van de dag: welke les ging goed en waarom? Welke les kan beter en hoe dan?
  3. Professionaliseer je; houd je vak bij, lees artikelen, deel informatie met collega’s en praat erover.

Professionaliseer je

Ik denk dat een studiemiddag van Leraren van nu een mooie opstap kan zijn om je verder te professionaliseren. Daisy Mertens geeft dit ook aan in haar talk. Professionaliseer je! Praat erover met collega’s! Ze vertelt bijvoorbeeld over het boek Doorloopjes, bekijk het hier, waar ik nu ook heel benieuwd naar ben en meteen heb besteld. Ze vertelde ook dat ze iets niet helemaal begreep en de vertaler van het boek een berichtje stuurde waarop ze wel antwoord kreeg. Je mag dus ook dingen niet snappen en om verduidelijking vragen!

Leraren van nu is een goed betaalbare studiemiddag waarin je geprikkeld wordt om verder te leren, waar jij je in wilt verdiepen. Maar ook om vragen te durven stellen als je het niet helemaal begrijpt. Ik was toevallig op dezelfde dag eerst bij het congres van Didactief, ook heel interessant, maar die wetenschappelijke kennis gaat me soms boven de pet. Op de studiemiddag van Leraren van nu wordt er op een fijne manier uitleg gegeven, zodat je het begrijpt. En zeker door de onderwijsprofessionals krijg je voorbeelden voor in de klas. Ik zou het mooi vinden als wetenschappelijke kennis over ons vak nog meer een plaats krijgt in deze studiemiddagen.

Welke studiemiddagen?

Elke maand vindt er een interessante studiemiddag plaats, zoals Klaar voor de toekomst, Meesterbrein en Leren coachen waarbij Meesterbrein mij zelf het interessantste lijkt. Hierin leer je welke invloed neurowetenschap heeft op het leren.

Bekijk alle studiemiddagen hier

Win

Je kunt ook een studiemiddag van Leraren van nu winnen! Laat hieronder (op de site) weten welke studiemiddag jij zou willen bezoeken. Dinsdag 30 maart mail ik de drie winnaars.

Er staan affiliate links in dit blog. Dit is een #jufmaikead.