(Door Sharona) Op 21 november is het Vervangingsfonds gestart met de campagne Ode aan de invaller.  Zij willen alle invallers in het zonnetje zetten en roepen andere op om deze waardering ook te uiten. Natuurlijk kan ik als invalleerkracht daarin niet achterblijven. Deze ode is voor alle hardwerkende invalleerkrachten. Voor degene die er bewust voor gekozen hebben. Maar ook voor degene die het noodgedwongen doen. Wat jouw rede/motivatie ook is, deze ode is speciaal voor jou!

Beste invalleerkracht

Sta jij net als ik deed al vroeg op, met de telefoon binnen handbereik? Startklaar om weg te vliegen als dat ene telefoontje komt? Juf huppeldepup van groep zoveel is ziek. Kun jij komen? Heb jij ook een gezin? Lastig hè, die flexibele opvang regelen. Maar goed, lastig is niet onmogelijk en jij bent vindingrijk dus lukt het je elke keer weer. Chapeau!

Weet je wat ik mij afvraag? Was het een bewuste keuze van je om invaller te worden of ben je min of meer gedwongen, omdat de vaste banen nu eenmaal niet voor het oprapen liggen? Wacht je nog steeds smachtend op je eigen klas? Heb je, je bij de situatie neergelegd of ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Misschien wel eentje buiten het onderwijs?

Lees ook: VOOR ALLE INVALLEERKRACHTEN

De ergernissen

Het kan soms heel vervelend zijn om weer op een nieuwe plek te gaan werken. ‘s Ochtends niet weten wie je gaat ontmoeten. Wat er op het programma staat, werken met weer een nieuwe methode. Hopen dat de groepsmap en het rooster goed up-to date zijn, zodat je daar geen last van ondervind. Want er is niks vervelender dan kostbare voorbereidingstijd kwijt te zijn met het zoeken naar inlogcodes of kijken waar ze precies gebleven zijn (om er soms tijdens een les achter te komen dat je toch dezelfde les als gisteren aan het geven bent. Maar he, geen ramp. Flexibel als je bent red je jezelf daar deskundig weer uit).

Als invaller in vaste dienst heb je van de volgende ergernis geen last, maar als losse invaller is het af en toe (en dan vooral in de vakantiemaanden) lastig om aan een voldoende inkomen te komen. Je weet van te voren gewoon niet wat je die maand zal gaan verdienen. Dan heb je ook nog eens de pech dat als je voor meerdere stichtingen werkt (dus meerdere bazen hebt) je via de belasting meer afdraagt. Je kunt immers maar loonheffing hebben bij 1 baas. Beetje lastig als je er per week 3 kunt hebben. Maar gelukkig, je bent een slimme leerkracht dus je houdt wat geld achter voor noodgevallen. Voor het geval je een keer mee doet met de griepepidemie en er een week uit ligt.

Het gebeurt helaas weleens dat je je niet welkom voelt bij een team.  Je hebt teams daar voel je je meteen welkom. Daar word je meegenomen in gezellige gesprekken. Helaas zijn er ook meer gesloten teams, die meer tijd nodig hebben om zich open te stellen voor anderen. Het mooie daarvan is dat als je vaker bent geweest, je een team ziet ontdooien.

Lees ook: LERARENTEKORT OF INVALLERSTEKORT

De kinderen

De ergernissen wegen vaak niet op tegen alle leuke kanten van het vak. Met als leukste pluspunt de kinderen. Je kunt vast ook wel een boek volschrijven over alles wat je met de kinderen hebt meegemaakt. Want hoeveel kinderen hebben er al van naam bij je gewisseld? En hoe lang duurde het voor je daar achterkwam? Heb je ook een keer gedacht, laat het maar eens zo voor een dag. Als jij graag Pieter heet, oké! En heb je toen ook stiekem heel hard met ze mee gelachen, omdat ze het zelf bijna niet voor elkaar kregen om de hele dag vol te houden. Of al die keren dat de kinderen je wilden helpen. De begripvolle snoetjes als je het even niet wist; maakt niet uit hoor juf, zo kan het ook! Het vooraf als lastigste en drukste kind dat veranderde in het meest behulpzame kind. Dan heb je ook nog het stiekem lekker wat dingen los laten om met de kinderen eens iets heel anders dan anders te doen. Een geheim tussen jou en de kinderen (natuurlijk schrijf je het wel in je overdracht, maar voor de kinderen blijft het jullie geheim).

De spontane tekeningen en briefjes die je krijgt. Je tas puilt er enorm van uit. Want je kunt het bijna niet over je hart verkrijgen ze weg te doen. De kinderen die spontaan opbiechten dat ze hun eigen juf missen, maar dat ze jou wel heel leuk/aardig vinden. En begripvol als je bent begrijp je ze. Het leukste is nog als je na een tijdje weer terug komt en ze nog weten wie je was. En wat je met ze deed. Jij zag de kinderen, maar de kinderen jou ook!

Je eigen ontwikkeling

Weet je dat je eigenlijk een unieke kans krijgt om jezelf op een brede en diverse manier te ontwikkelen? Hoe vervelend het soms ook is om weer op een nieuwe plek te gaan werken, het bied je wel de kans om kennis te maken met verschillende onderwijsvormen en groepen. Op deze manier kun je precies proeven wat bij je past en wat minder.

Daarnaast vul je je rugzak vol met goede voorbeelden die je ziet in al die klassen. Wat werkt er goed? En hoe kun jij dit gebruiken schiet vaak door je hoofd. En laten we heel eerlijk zijn, natuurlijk neem je stiekem ook de minder goede voorbeelden mee voor jezelf. Als reminder om niet dezelfde ‘fout’ te maken. Het invallen is een hele ontdekkingsreis, met als hoofdprijs dat je jezelf en je onderwijsstijl steeds beter leert kennen.

Lees ook: DE INVALLERSDIP

Duizendpoot

Beste invalleerkracht, realiseer jij je dat je een fantastische duizendpoot bent? Wie anders dan jij is in staat om in één dag een klas te leren kennen, les te geven, dicht bij de manier van werken te blijven die ze gewend zijn.

Je bent afgestudeerd als leerkracht, maar stiekem ben je als invalleerkracht nog veel meer. Je bent planner, weet precies wanneer je waar moet zijn, wat de beste routes zijn en waar de meeste scholen van het bestuur staan. (jaja, vaste leerkrachten kennen vaak alleen de snelste route naar hun eigen school!) Je weet zelfs hoe je vanuit een ochtendvervanging heel snel bij een middagvervanging komt aan de andere kant van de stad. Zonder dat je daar snelheidslimieten voor hoeft te overschrijden. Het enige wat je overschrijd is je eigen pauze, want terwijl je naar buiten rent naar je auto heb je al een halve boterham in je mond gepropt en voordat je parkeert bij de volgende school is je lunchtrommel leeg en stap je vol enthousiasme de volgende school weer binnen.

Administrator

Naast invalleerkracht en planner ben je ook nog administrator. Met militaire precisie houd je bij waar je gewerkt hebt, voor wie, welke reiskosten er aan verbonden zijn, of je vakantiegeld betaald is, je loon in de juiste trede is ingedeeld en of je je contract hebt gehad. Die natuurlijk allemaal bewaard moeten worden, omdat je bij een nieuwe job weer al het bewijsmateriaal moet voorleggen. Soms ben je ook nog een soort van deurwaarder. Het komt wel eens voor (soms wel meer dan één keer) dat een school je vergeet te betalen. En dan begint de speurtocht naar het geld, bel/mail je de directeur, salarisadministratie, invalpool. Vaak wordt het dan wel opgelost, maar je hebt er helaas ook weleens hardnekkige schoolbesturen bij die nog wat meer herinneringen nodig hebben. Maar goed, het komt altijd goed. Vroeg of laat.

Goochelaar

Naast invalleerkracht, planner, administrator en deurwaarde ben je ook nog goochelaar. Echt hoe je het iedere keer weer voor elkaar krijgt geen idee, maar in de meest onverwachtse situaties weet jij als geen ander iets uit je rugzak te toveren waarmee je de kinderen pakt. Boeit. Entertaint. De ene keer een prachtig zelf verzonnen verhaal, de andere keer een fantastische kleurplaat, om de keer daarop weer te komen met het allerleukste spel dat je kunt verzinnen. En waarbij je de kinderen zo enthousiast krijgt dat ze het ook met hun vaste leerkracht willen blijven spelen.

Topsporter

Bovenal ben je een topsporter. Want invallen is topsport. Elke dag het beste van jezelf geven. Elke dag weer opnieuw, soms met een eigen klas voor een paar maanden, maar vaak ook met een klas voor een dag of paar dagen.

Wat je beweegredenen of ambities ook zijn; Lieve, hardwerkende, topsport bedrijvende invalleerkrachten houd vol. Want door jullie enthousiasme en inzet worden vele kinderen geholpen!

 

Uitgelichte afbeelding: Shutterstock