Onderwijs in tweede golf Corona

Onderwijs in tweede golf Corona

Door Suzanne. Nu de tweede golf een feit is, krijgen we ook in de klassen weer steeds meer te maken met leerlingen die thuis moeten blijven. Hoe gaan scholen daarmee om en hoe denk ik daarover? Ik vertel je er meer over in onderwijs in tweede golf Corona

Onderwijs in tweede golf Corona

Sinds gisteren zit ons hele gezin thuis. Onze oudste zoon heeft namelijk koorts en dat betekent dat wij als gezin ook niet meer naar buiten mogen. Hij is vanmorgen getest, dat kon gelukkig vrij snel, maar we zijn nog in afwachting van de uitslag. Fingers crossed…
Nu heeft mijn jongste het geluk dat zijn moeder juf is, al zal hij daar zelf mogelijk anders over denken, én op dezelfde school werkt als hij. Omdat ik makkelijk bij alle (online) methodes kan, kunnen we dus nu ook thuis wat dingen doen.
Maar wat gebeurt er als je ouders niet in het onderwijs werken en je wel noodgedwongen thuis moet blijven?

Kinderen en leerkrachten testen

Sinds maandag 21 september kan onderwijspersoneel zich met voorrang laten testen. Deze regeling is in het leven geroepen om lesuitval zoveel mogelijk te beperken. Dat is mooi, maar in ons geval niet van toepassing, omdat het niet om mij maar om mijn zoon gaat. Wij blijven dus nog maar even thuis.
Op het moment van schrijven geldt voor kinderen in de basisschoolleeftijd dat zij in principe niet getest worden op corona. Snotterende kinderen mogen, als zij geen verdere klachten hebben, naar school.
Bij ons op school hebben we tijdens de eerste golf geen enkel gezin gehad met een positieve coronatest, maar de tweede golf slaat onze school helaas niet over. Als ouders of andere huisgenoten positief getest worden op corona, moeten de kinderen in quarantaine. En dan?

Hoe vangen scholen verzuim op?

Hoe een school omgaat met kinderen die in quarantaine zitten, verschilt per school. De ene school schakelt direct online thuisonderwijs in, de andere school heeft een aantal wachtdagen. Er zijn ook scholen die geen online onderwijs bieden, maar de mogelijk geven om materialen af te halen.
Voor onze school geldt dat we een balans zoeken tussen online en schriftelijk werken. We proberen telefonisch of via MS Teams contact te houden met leerlingen die niet op school kunnen zijn. Vooralsnog is dat gelukkig nog maar een enkele leerling, maar als dat er meerdere per klas worden, moeten we opnieuw gaan bekijken hoe we het online contact vorm moeten geven om het ook voor de leerkracht werkbaar te houden.
Daar zit ook nog een AVG-technische kant aan. Als er online lessen worden gegeven, mogen de andere leerlingen niet in beeld komen. Daarnaast voelen sommige leerkrachten zich er ook niet prettig bij om de hele tijd in beeld te zijn. Ook iets waar we als school rekening mee willen houden bij het geven van online lessen.

Discussie over de richtlijnen

Dat de richtlijnen uitnodigen tot discussie mag duidelijk zijn. Op Facebook lees je veel verschillende interpretaties van de gestelde richtlijnen. Iedere school gaat daar anders mee om. En hoewel de grote lijnen duidelijk zijn, denk ik dat het juist ook prettig is dat je als school kunt kiezen wat bij je past.
Zo zijn bij ons op school tot voor kort ouders wél welkom geweest binnen de school. Ik hoor van veel scholen dat ouders daar echt nog niet binnen mochten. De ouders van onze onderbouw brachten hun kind naar binnen via een looproute en een ‘kiss and walk’-zone. Inmiddels is dat, nu de tweede golf oplaait, teruggedraaid en worden kinderen weer buiten opgevangen door de leerkrachten. Maar het contact met ouders en leerkrachten, al was het dan kort en op afstand, werd door beide partijen zeer gewaardeerd. Ouderbetrokkenheid vinden we als school erg belangrijk.

Een ander discussiepunt is wat je na lestijd doet. Ga je direct naar huis of neem je de tijd om je lessen voor de volgende dag voor te bereiden? Op onze school hebben we ervoor gekozen om niet direct naar huis te gaan. Lessen moeten toch voorbereid worden en zolang iedereen dat in zijn eigen klas doet en er verder geen contact is kan dat volgens ons prima. Dat geldt ook voor studiedagen, vergaderingen en overleg. Die vinden momenteel nog steeds plaats, maar wel in een grote ruimte en op minimaal 1,5 meter afstand van elkaar. We hebben een klein team en een grote aula, dus dat gaat prima.
Er is ruimte voor collega’s die zich daar minder goed bij voelen. Je mag je vrij voelen om een vergadering te volgen via MS Teams of op die manier bij een overleg aan te sluiten. En dat waardeer ik erg in het beleid van onze school.

Zelf een keuze maken als school

Ik ben ervan overtuigd dat iedere school doet wat hij of zij op dat moment het beste vindt voor zowel leerlingen, ouders als personeel. Dat dat niet altijd is wat jij als leerkracht of ouder zelf had gedaan, dat mag na het lezen van alle discussies duidelijk zijn.
Laten we onze ervaringen vooral met elkaar delen zonder te oordelen. Elkaar steunen met tips en advies waar dat gevraagd wordt. En vooral héél hard duimen dat de tweede golf snel voorbij is!