Nationale Voorleesdagen 2019: rekenen met Harry

Rekenen met Harry

De Nationale Voorleesdagen 2019 hebben Een huis voor Harry als prentenboek van het jaar. Daar zitten zoveel rekenactiviteiten in! Ik geef je wat tips voor peuters en kleuters met materiaal om direct in te kunnen zetten in de klas. 

De Nationale Voorleesdagen 2019 starten op woensdag 23 januari met Het Nationale Voorleesontbijt. De voorleesdagen duren tot 2 februari met als doel het stimuleren van voorlezen van kinderen die nog niet zelf kunnen lezen of net hebben geleerd te lezen.

App Een huis voor Harry

Voor het boek is een meertalige app gratis te downloaden.

App Een huis voor Harry

Je kunt ‘m nu dus al downloaden, hij is heel mooi gemaakt! Met argumented reality waarbij het hele boek voorgelezen wordt. En dus ook in de talen Arabisch, Engels, Frans, Nederlands, Spaans en Turks.

Ik vind het echt een heel leuk boek en ook onze eigen kleuter is enthousiast. Fantastisch grappige en gedetailleerde illustraties en een leuk verhaal over tikkertje doen en verdwalen.

Koop het boek in de boekhandel of hier.

Rekenen met Harry

Er is zoveel gereken uit het boek te halen! Ik geef je wat tips met materiaal om meteen in te kunnen zetten.

Bekijk ook de activiteiten bij dit boek voor peuters.

1. Waar is Harry

Doel: plaatsbepaling

Zorg voor een knuffel poes, een vlinder en verschillende (speelgoed)objecten uit het boek, zoals een huis, een boom, verkeersborden, een hond en een auto. Of print de afbeeldingen uit.

Download waar is Harry?

Download waar is Harry?

Harry is overal in het boek en zoekt allerlei huizen waar hij op licht, naast zit of zelfs in zit. Een mooi aanknopingspunt om links en rechts, boven en onder, voor en achter en de voorzetsels te bespreken.
Geef elk kind een plek waar Harry zich kan verstoppen. Laat een kind Harry neerzetten bij een plek en een kind zet Vera de vlinder ergens neer. Je bespreekt de plaats met de kinderen.

2. Waar is je huis?

Doel: orienteren in en rond de school

Harry raakt zijn huis kwijt in het boek, hij is verdwaalt. Weten de kinderen de weg van school naar hun huis? Bespreek dit met de kinderen. Wat komen ze onderweg tegen? Waaraan herkennen ze hun weg?

Zet Harry (het boek of een knuffelpoes) in de speelzaal. Hij moet de weg naar huis (naar de klas dus) zien te vinden en hij heeft de hulp van de kinderen nodig. Maak samen met de kinderen een schatkaart of plattegrond met de kinderen van de weg van de klas naar het speellokaal of schoolplein. Zo kunnen ze Harry helpen de juiste route terug te vinden. Laat ze goed bedenken wat ze onderweg zien en teken dit op de schatkaart.

3. Kleine of grote huizen

Doel: begrippen rond lengte

Ga met de kinderen naar de speelzaal of maak ruimte in de kring. Lees het boek voor en benoem telkens het huis dat Harry tegenkomt op zijn weg. Bijvoorbeeld: een lantaarnpaal, een boom en een doos. De kinderen maken zich klein of groot naar aanleiding van het object. Bespreek het huis kort na: passen de kinderen erin? En is het een handig huis? Waarom wel of waarom niet? Benoem begrippen, zoals klein-groot, hoog-laag, dik-dun.

4. Hoeveel Vera’s?

Doel: tellen en getalherkenning

In het park zijn er ineens heel veel Vera’s, of eigenlijk vlinders. Dat nodigt uit tot tellen wat de kinderen kunnen doen met de cijferkaarten.

Download de cijferkaarten met de Vera’s (vlinders). Je kunt de kinderen verschillende activiteiten laten doen.

Download de Cijfers Vera

Download de Cijfers Vera

Download de Cijfers Vera

1. Vlinders uit het boek tellen

Kunnen de kinderen tellen hoeveel vlinders er in het boek staan?

2. Goede telrij

Laat de kinderen de kaarten in de goede telrij leggen. Kies een aantal cijfers uit om het juiste aantal vlinders erbij te leggen.

3. Trek een kaart

Laat de kinderen een cijfer trekken uit een stapel met cijfers. Daar leggen ze het juiste aantal vlinders bij.

4. Mix en koppel

Geef elk kind een cijferkaart. En een aantal vlinders. Laat ze rondlopen en een maatje zoeken. In tweetallen vertellen ze welk cijfer op hun kaart staat. De ander telt het aantal blaadjes na en kijkt of het klopt. Dan de andere kaart. Vervolgens wisselen ze de kaarten uit en lopen ze weer verder.

4. Aantal blaadjes

Zorg voor kleine blaadjes en laat de kinderen het juiste aantal op de cijferkaart leggen.

5. Kleien

Laat de kinderen het cijfer en/of het juiste aantal blaadjes kleien.

Veel voorlees- en rekenplezier!

Nationale Voorleesdagen 2019: rekenen met Harry