Relaxt op vakantie met jonge kinderen? Het kan echt!

Door Eurocamp werden we uitgenodigd om een weekje op vakantie te gaan in een stacaravan Frankrijk. We kwamen terecht op Les Alicourts Resort. Ik vond het spannend, met een baby en een kleuter en dan ook nog een stuk met de auto reizen. Maar het bleek heel relaxt op vakantie met jonge kinderen!

Op vakantie in Frankrijk

Normandië of de Loire?

Al in oktober vorig jaar besprak ik de plannen met Eurocamp om naar Frankrijk af te reizen. Toen met baby in de buik dus. Ik wist dan ook dat ik niet al te ver wilde rijden met de auto en dat vliegen te duur zou zijn. Het was de enige en ook laatste keer dat ik buiten het seizoen op vakantie kon. Onze zoon is nog 4 en ik heb ouderschapsverlof. Volgend schooljaar zitten we gewoon weer aan de schoolvakanties vast… We spraken toen af dat we naar Normandie zouden gaan. Het idee was om naar Camping La Vallée af te reizen.  Zo’n 5,5 uur rijden voor ons (zonder tussenstops) en heel belangrijk voor onze kleuter: met leuke glijbanen in het verwarmde buitenzwembad. Ook waren we met onze kleuter naar het mooie strand van Houlgate (waar het heel dichtbij ligt) toen hij een jaar was. Leuk om weer naar terug te gaan.

Bekijk ook: WEEKENDJE WEG NAAR DE SPROOKJESCAMPING (MET VLOG)

Midden Frankrijk

En toen kregen we zo’n twee weken voor onze reis te horen dat er flink noodweer was geweest in Houlgate en de stacaravans verzakt. We konden er helemaal niet heen dus! Daar baalde ik wel even flink van. Na wat heen en weer gebel en gemail kwam Eurocamp met een oplossing: Camping Les Alicourts resort. En voor de schrik kregen we ook nog wat handdoekpakketten gratis, zodat we minder mee hoefden te nemen. De foto’s zagen er veelbelovend uit, maar het was wel iets verder rijden, zo’n 7 uur zonder tussenstops. Ik vond het dus wel spannend, zo’n lange reis maken. Op Instagram vertelde ik daarover, iedereen beaamde dat, maar ook dat het wel goed zou komen. En dat kwam het :).

Les Alicourts resort

Met de auto op vakantie

De dag ervoor, op vrijdag, pakten we de hele auto al in. Het idee was om vroeg naar bed te gaan om even flink wat uurtjes vooruit te slapen, maar dat mislukt altijd ;). We hadden de wekker namelijk om 5.00 uur staan, zodat we om 6.00 uur weg konden rijden met, hopelijk, twee slapende kinderen. Dat lukte aardig, al duurde het wel even voordat onze kleuter in slaap viel onderweg. Gelukkig had ik flink wat filmpjes gedownload op de iPad.

Onderweg stopten we natuurlijk vaak om even pauze te nemen, te eten, de benen te strekken en zodat ik onze dochter kon voeden. Dat was overigens per ongeluk een keer op een parkeerplek voor vrachtwagens, ik was verkeerd gereden. Je maakt wat mee onderweg ;). We reden allebei, dus konden we mooi afwisselen en waren we niet te moe tijdens het rijden.

Onze kleine meid had het op het laatst wel even moeilijk. Ze was het zat. Ze zit bij ons achterin in de auto, dus ziet ze ook niks. En als je klaar bent met slapen, is er verder niet zoveel te doen. Het was nog een klein half uurtje naar de camping en met de iPad met nijntje erop, redde ze het toch. Dit soort momentjes had ze op de terugweg helaas vaker, zielig, maar het was niet anders. Na wat gehuil viel ze dan meestal toch in slaap.

Zo rond 17.00 uur kwamen we aan op de camping en konden we er meteen in. Ik moest even filmen voor het uitpakken, konden de mannen en de kleine meid uitrusten van de grote reis.

(In het filmpje zeg ik Eurocamp verkeerd, shame on me!)

De camping bleek best druk. We waren er namelijk op de zaterdag van het Pinksterweekend en op maandag waren de Fransen, net zoals wij, ook vrij. Het was gezellig druk. De camping is zo groot dat we echt niet hutje mutje op elkaar zaten en ook aan het zwembad was er ruim voldoende plek. We konden zelfs een plekje in de schaduw bemachtigen, wel zo fijn voor onze kleine meid. De rest van de week was het er rustig. Toevallig was er ook een ander Nederlands jongetje van 4 op vakantie, nog geen leerplicht, dus daar heeft onze zoon nog gezellig mee in het zwembad gespeeld.

Bekijk ook: JUF MAIKE GAAT VLOGGEN

De stacaravan van Eurocamp

Eurocamp stacaravan

We verbleven in een Avant stacaravan met 3 slaapkamers. Zo hadden de kinderen ieder een eigen slaapkamer en wij ook een prima tweepersoonsbed. We hadden deze week wel ontzettend veel geluk met het weer. Het was elke dag rond de 24 graden Celsius met in de ochtend zon en in de middag bewolking. Echt vakantieweer! Dat is natuurlijk maar de vraag in midden Frankrijk. De caravan was wel wat klein en al snel een ontplofte boel met voornamelijk speelgoed en verzorgingsspullen. We leefden voornamelijk op het terras, wat is dat fijn! Het is groot, dus de kinderwagen paste er makkelijk op, net zoals het speelkleed van onze dochter waar ze zich goed vermaakte. Je zit aan tafel onder een doek. Het regende een keer in de avond, maar wij konden nog heerlijk droog buiten zitten. Moet het niet te hard waaien natuurlijk ;). We legden telkens alle spullen binnen, zodat we op het terras alle ruimte hadden. Voor mij is dit het ultieme vakantiegevoel: buiten rustig ontbijten met een lekker Frans stokbrood.

In het filmpje doe ik een uitgebreide rondleiding in de stacaravan en zie je ook dat fijne ontbijtje :).

Heel fijn is de grote koelkast met vriezer in de keuken en de afwasmachine. Hoe luxe om de afwas in de machine te kunnen zetten. Al heeft dat ook wel zo zijn vakantiecharme, afwassen met de hand ;). De douche en de wc, in een ruimte, zijn ook prima. De deuren gingen wel wat moeizaam helemaal open.

Voor onze dochter was ook aan alles gedacht: een babybedje met lakens, een badje, kinderstoel en zelfs een potje. Al was ze voor de laatste twee toch net te klein. We hoefden niks mee te nemen en dat is wel superfijn bij zo’n lange rit.

Onze zoon sliep eerst bovenin het stapelbed, maar vond dat toch een beetje spannend. Beneden had hij een soort tentgevoel, vond hij ook leuk.

Camping Les Alicourts Resort

De camping is echt een schot in de roos voor kinderen! We lagen praktisch de hele week bij het zwembad. Ook hier hadden we natuurlijk geluk met het weer, maar het buitenbad is verwarmd en er zijn overdekte zwembaden.

Zwembad

Les Alicourts resort zwembad

De piratenboot was de favoriet van onze zoon. Ook deze is overdekt, dus kinderen kunnen hier fijn spelen met slecht weer. We zochten altijd een plekje aan het peuterbad buiten. Dit had maar een klein laagje water en kon onze zoon dus zelf in met zijn zwembandjes om. Hier had je leuke en niet al te snelle glijbanen waar hij ook zelf vanaf mocht. We lagen dus regelmatig te lezen op het strandbedje terwijl onze kleuter speelde. Met een schuin oog op hem natuurlijk ;). Onze dochter vond het niet echt wat, al dat, toch wat koude, water, dus die namen we veel in de drager mee. Even spelen op het strandbedje en dan, hup, de drager in en lekker slapen bij mama. Ik heb dus zowaar veel gelezen, voor mij de manier om uit te rusten. Ik vond het daarom dus echt relaxt op vakantie gaan.

We gingen vaak om en om van de glijbaan met de banden af met onze kleuter. Hij vond dat machtig! Vooral toen we vastzaten met het ding en ik alleen met hem naar beneden gleed. Een paar Engelse meiden kwamen erachteraan met onze band. Vond ik toch wat minder geslaagd ;).

Het golfslagbad was ontzettend koud, net de echte zee ;). Het was dus voor even heel leuk, maar al snel te koud voor onze kleuter.

Les Alicourts resort meer

Er is een mooi meer naast het zwembad met een visdeel, waterfietsen en een kabelbaan voor in de zomervakantie. We hebben er niet in gezwommen, het zwembad was veel te leuk. Ik begreep wel dat het in de zomervakantie zorgt voor een mooie verdeling van de campinggasten, een deel bij het meer en een deel bij het zwembad.

Speeltuinen

Les Alicourts resort speeltuin

Er zijn twee speeltuinen op het park: ook weer een piratenboot, maar dan in het zand en een Angry Birds speeltuin. Beide vond onze zoon fantastisch. Bij de piratenboot is een bar die ook aansluit op het meer en het zwembad en waar je lekkere koffie en ijsjes kunt eten. Hier konden wij dus zitten terwijl onze zoon speelde, ideaal!

Restaurants

Het restaurant is pas om 19.00 uur open, de Franse standaard. Maar voor een Nederlands gezin met een baby die om 18.30 uur naar bed wilt, toch echt te laat. We zijn wel twee keer gaan eten bij de snackshop die om 18.00 uur open ging. Je kunt er frietjes en pizza’s bestellen die heel snel klaar waren.

Winkel

Naast het zwembad is een klein supermarktje met de eerste benodigdheden voor het eten en drinken. De dichtstbijzijnde supermarkt is op 16 km rijden. Wij hebben hier op maandag boodschappen gedaan voor de hele week, zodat we er maar een keer heen hoefden. Hier deden we een ochtendje over, voor de rest van de week hadden we alles voor elkaar. Hoefden we alleen nog brood voor het ontbijt te halen, dat vond ik wel ideaal.

Er is ook een souvenierswinkel met ook spullen voor in het meer en het zwembad. Hier huurden we een fiets voor onze kleuter waar hij voor de caravan en op het terrein van de camping kon fietsen. Ideaal om ‘s morgens mee broodjes te halen. Niet goedkoop, maar we hadden er wel veel profijt van.

Entertaiment

Er is ook een leuk animatieprogramma. Wij hebben hier geen gebruik van gemaakt omdat alles in het Frans was. Ik dacht dat er in de zomermaanden ook Nederlands sprekende animatie is, maar nu in ieder geval niet.

Sanitair

Wij hadden natuurlijk onze eigen sanitair in de caravan, maar ik heb ook even gekeken op de camping. Er is een speciaal deel voor kinderen. Heel schoon en allemaal laag, zodat kinderen er goed bij kunnen. Je kunt je eigen kampeerspullen meenemen, maar ook tenten huren.

Omgeving

De camping ligt in de Loire vallei. Het is wel een beetje in de middle of nowhere, dus je moet overal voor rijden. De meeste kastelen vind je op een uurtje rijden van de camping, prima te doen voor een dagje. De plaatsen in de buurt vonden wij niet echt inspirerend, hier moet je dus echt voor in de auto stappen.

Kasteel van Chambord

Na wat onderzoek kwamen wij uit bij Kasteel van Chambord om te bezoeken. Het grootste kasteel in de Loire vallei en Leonarda da Vinci heeft het hoogstwaarschijnlijk mee ontworpen. Ik was er als kind ook al geweest, maar hier weet ik niets meer van. Het maakte toen blijkbaar geen indruk, nu wel. Vooral de buitenkant vond ik erg mooi! In het midden van het kasteel heb je twee wenteltrappen, ook heel bijzonder. Je kunt dus naar boven en beneden lopen zonder elkaar tegen te komen.

Het mooiste vond ik de torentjes waar je omheen kan lopen. Prachtig uitzicht op de kasteeltuin en genoeg ruimte om het kasteel te bekijken.

Wel lijkt het me handig om van tevoren kaartjes te kopen op de camping (dat kan dus), zodat je niet in de rij hoeft te staan. We waren er nu buiten het seizoen, maar in het hoogseizoen is het, denk ik, enorm druk. We zagen nu vooral schoolreisjes en wat oudere mensen.

Wij waren het na al dat geloop en gedraag, kleuter op de rug bij papa en baby op de buik bij mama, wel zat terwijl onze kleuter zijn ogen uit keek. Hij vond het dus echt leuk om daar te kijken! Nu thuis zegt hij zelfs vaak: “gaan we weer op vakantie? Ik wil weer naar Frankrijk!” En dan niet dat hij naar het zwembad wil, nee, hij wil weer terug naar het kasteel!

Andere kastelen

De Loire vallei staat vol met kastelen. We hebben er dus maar een bezocht deze week, maar als we nog een keer naar die streek mochten gaan, wil ik ook graag naar het kasteel van Ussé. Dit kasteel schijnt de inspiratiebron geweest te zijn voor het sprookje Doornroosje. Er staan nu wassen beelden in die het sprookje uitbeelden. Lijkt me ook erg leuk voor kinderen!

Relaxt op vakantie met jonge kinderen

We hebben bewust niet veel activiteiten in de omgeving gedaan. Je moest er toch een stuk voor rijden en met een baby wilden we zelf ook een vakantiegevoel. Dat is goed gelukt op deze camping. Dat is ook kenmerkend voor Eurocamp: stacaravans op luxe vakantieparken. Kamperen, maar dus wel in luxe. Ideaal voor kinderen, je hoeft de camping niet af. En het is cliché, maar waar: als je kinderen het naar hun zin hebben, heb jij het zelf ook naar je zin. Zoek je meer campings met glijbanen in Frankrijk? Kijk eens bij voormijnkleintje.nl.