Thuisonderwijs in groep 3 en 4

Thuis les krijgen in groep 3 en 4

Door Marjan. Na onze ervaringen in het voorjaar en onze evaluaties van die periode, wisten we meteen wat we anders wilden aanpakken bij deze periode thuisonderwijs. Meer live instructies en meer contact met de leerlingen. Hoe is het thuis les krijgen in groep 3 en 4

Thuis les krijgen in groep 3 en 4

Vorige keer thuisonderwijs 

De eerste periode met thuisonderwijs Corona (toen alleen groep 3) hadden we ervoor gekozen om de kinderen een weektaak te sturen met daarin de linkjes naar de lessen van Veilig Leren Lezen en Pennenstreken. Verder kregen ze alle materialen en stond op de taak per dag wat er gemaakt moest worden. Dagelijks was er een leerkracht beschikbaar voor vragen en we probeerden alle kinderen regelmatig even te spreken. We hebben gezien wat er handig was, maar vooral ook waar kinderen, ouders en wij tegenaan liepen. Dat wilden we nu dus anders doen. 

Bekijk ook deze leuke ik leer lezen boeken.

Laptops mee naar huis 

De eerste stap werd gezet door onze stichting. De vorige keer mochten we de laptops, die kinderen elke leerling vanaf groep 4 op school heeft, niet mee naar huis. Al meteen de eerste dag dat werd aangekondigd dat de scholen weer moesten sluiten, kregen we het bericht dat we deze keer wel de devices mee naar huis mochten geven, om zo de kwaliteit en de mogelijkheden van het thuisonderwijs te vergroten. Groep 3 heeft nog geen laptops, maar door alle andere kinderen hun eigen laptop mee te geven, is het probleem voor de kinderen van groep 3 meestal al opgelost. Mocht dat niet het geval zijn, zoeken we op school samen een oplossing. 

Dagelijks online instructies op Teams 

We hebben nu dagelijks online instructie gepland via Teams. Van 9 tot kwart voor 10 krijgen de kinderen van groep 3 instructie voor Veilig Leren Lezen, Pennenstreken en rekenen. Er wordt samen geoefend en alles wordt uitgelegd, zoals we het in de klas ook zouden doen. Daarna zetten we een taak online in Teams waar precies in staat wat die dag gemaakt moet worden (verplicht werk) en wat ze mogen doen (keuzewerk). In deze taak zijn ook linkjes ingevoegd om nog eens de instructies van VLL (bekijk ze hier) te kunnen bekijken. Van half 11 tot half 12 staan de lessen van groep 4 op dezelfde manier op het programma en ook zij krijgen een dagtaak.  

Zo ging de eerste week: terugblik thuisonderwijs. 

Elke dag een klassengesprek 

Omdat wij twee verschillende instructiemomenten hebben, voor groep 3 en voor groep 4, zien de kinderen van de klas niet elkaar niet allemaal. Daarom hebben we elke dag een klassengesprek gepland van 10 uur tot 10.20 uur. Dus na de lessen van groep 3 en voor de lessen van groep 4. Dit is echt bedoeld om even te praten of samen een spelletje te doen.  

Extra instructie 

Na half 12 hebben we nog momenten met kinderen apart gepland om extra te oefenen met stof die zij lastig vinden. Denk hierbij aan de kinderen die extra oefenen met de letters of die verlengde instructie hebben bij Estafette van groep 4.  

Wij hebben op school ook een aantal nieuwkomers. Om deze kinderen een beter taalaanbod te bieden, hebben we ervoor gekozen om ze twee keer per week 30 minuten naar school te laten komen. Zij krijgen dan één op één taalles. De andere lessen doen ze met hun eigen groep online mee. 

Vragenuurtje thuisonderwijs 

Op deze wijze hebben wij de hele ochtend ingevuld met instructies. Van 1 tot 2 uur zijn we online om vragen over het werk te beantwoorden. Dus als kinderen vastlopen met iets, kunnen ze het even aan de kant leggen en ‘s middags de vraag stellen aan de eigen leerkracht. We hopen op deze manier de ouders wat meer te ontlasten en ook dat de kinderen de uitleg krijgen zoals ze gewend zijn. 

Thuis les krijgen in groep 3 en 4 via Teams 

Hoe werkt dat nu in de praktijk? Ik ben fysiek op school en log twee keer in op Teams. Een keer op de laptop en hier staat beeld en geluid aan. Deze laptop staat met de camera op mijn digibord gericht. De tweede keer log ik in op het digibord. Hier staat beeld en geluid uit. Als we samen praten, zie ik in totaal 9 kinderen. Belangrijk is dat alle kinderen hun microfoon uit hebben en de camera aan. Als ze iets willen vragen steken ze het digitale handje op. Als ze de beurt hebben, zetten ze even de microfoon aan. 

Soms wil ik zelf groot in beeld komen bij de kinderen, dan zet ik mezelf op de laptop in Teams ‘in the spotlight’. Dan kom ik groot in beeld en de kinderen staan in kleine vakjes onderaan. Als ik het digibord wil laten zien, deel ik het scherm via Teams op het digibord. Het geluid loopt dan nog steeds via mijn laptop. We hebben hiervoor gekozen, zodat kinderen ons evengoed kunnen zien lesgeven. Voor sommige kinderen is dat fijn.  

De eerste ervaringen 

Op de vrijdag voor de kerstvakantie hebben we even proefgedraaid met een bijeenkomst via Teams. Het was een spontane actie, maar het grootste deel van de groep was online. Ze hebben even meegekeken wat handig was met uitleggen via Teams. De bovenstaande manier is het geworden, in overleg met de kinderen (en een aantal ouders) dus. 

Op de allereerste maandag waren er 2 kinderen die wat problemen hadden, maar die werden snel op weg geholpen binnen Teams. Alle kinderen waren online en iedereen was super enthousiast! Zo leuk om te zien hoe goed ze dit oppakken! 

Hoe hebben jullie het thuisonderwijs ingericht? Heb je nog vragen over onze aanpak? Stel ze gerust! 

Ben je op zoek naar tips wat de ouders thuis nog kunnen doen met hun kinderen? Bekijk dan het lesmateriaal voor thuis. Een pot vol activiteiten is ook een leuke tip om de verrassing er een beetje in te houden.