Zinnen voor in de rapporten

Zinnen voor in de rapporten

Door Sharona (en Maike). De cito’s zijn klaar, het is weer rapportentijd. Naast alle vorderingen, wil je natuurlijk voor elk kind een zo persoonlijk mogelijk rapport schrijven. Maar bij rapport 13 kan je inspiratie misschien een beetje opraken en merk je dat je een zelfde zinnetje voor de derde keer gebruikt. Met deze blog willen we  je met wat voorbeelden van zinnen voor in de rapporten inspireren.

Zinnen voor in de rapporten

Met deze rapportzinnen kun je voor elk kind een persoonlijk rapport maken. Lees ze, pas ze aan en personaliseer ze. Laat de kinderen stralen van trots als ze hun rapport lezen!

Lees ook eens dit genuanceerde stuk over de rapporten. Met deze uitwisbare pennen kun je ook makkelijk aantekeningen maken en weer wissen. Bekijk ook het alternatief rapport

Of koop deze mooie pennen voor een persoonlijk tintje aan het rapport. 

Wat schrijf je in het rapport?

Maar hoe schrijf je rapporten? Een goed rapport is voor mij niet een rapport waarbij alle cijfers, behaalde niveaus of grafieken van Cito in staan. Nee, een goed rapport voor mij, is een rapport wat  kinderen lezen en hen gelijk duidelijk maakt wat hun sterke kanten zijn, maar ook waar hun leerpunten nog liggen. Zodat we samen verder kunnen werken aan de volgende stap in hun ontwikkeling. Een rapport is voor mijn gevoel ook altijd geschreven aan het kind, niet aan de ouders. Vandaar dat ik in mijn rapport zinnen gebruik maak van jij en jouw.

Schrijf ook eens een paar persoonlijke zinnen in het rapport met deze gekleurde pen. 

Diverse rapport zinnen/rapportstukjes

Hieronder vind je per situatie wat zinnen/stukjes die je  kunnen helpen bij het schrijven van je rapporten. Zoek de situatie op als je zelf vastloopt bij een van je kinderen. Wellicht laat dit je kind weer van een andere kant zien.
En omdat ik (Sharona) echt een voorstander ben van The Leader In Me, verweef ik dat ook graag in mijn rapporten. Zo komt de taal die we op school gebruiken terug voor de kinderen in het rapport.

Nieuwe leerling

  • Je bent nieuw in onze groep gekomen. In het begin was het even wennen en het zoeken naar je plekje. Maar wat zijn wij blij met jou! Je bent een aardige, hardwerkende, lieve dame. Een echte aanwinst voor onze groep.
  • Nog geen maand geleden ben je in onze groep gekomen. Jouw humor zorgde er meteen voor dat we met zijn allen konden lachen! En dat gaan we dit jaar nog lekker veel doen samen.
  • Je bent al een tijdje in onze groep. Je bent een lieve, hardwerkende jongen. Af en toe ben je nog wat terughoudend en verlegen, we merken dat je je plekje in de groep nog aan het zoeken bent. Dat geeft niks, we gaan je helpen je plekje te vinden!

Werkhouding

  • Ik zie dat je echt enorm je best doet om te starten met de les, maar dat je soms snel afgeleid bent. De komende tijd gaan we samen kijken hoe we het werk zo goed mogelijk kunnen gaan doen.
  • Je houdt enorm van grapjes maken, maar dat is tijdens de uitleg niet altijd het handigste moment.  Denk eraan, belangrijke zaken eerst en dan houden we daarna de zaag weer scherp met jouw grapjes!
  • Blijf je inzetten, je kan zoveel meer dan jij denkt. Wees trots op jezelf!
  • Jouw betrokkenheid is enorm hoog, zo zorg jij er zelf voor dat je blijft leren.
  • Je bent enorm leergierig.
  • Je kiest de goede momenten om te kletsen en te werken, fijn hoor!

Zinnen voor in de rapporten: faalangst

  • Onthoud: van proberen kun je leren! We gaan er samen voor.
  • Fouten maken mag, heel graag zelfs. Laten we de komende periode eens kijken of we lekker veel fouten kunnen maken, zodat we veel leren!
  • Ontzettend knap hoe jij iedere keer doorzet, ook al vind je het soms lastig.
  • Je bent dit jaar ontzettend gegroeid en hebt veel grenzen verlegd. Daar zijn we trots op!

Werktempo

  • Je bent ontzettend netjes en nauwkeurig bij ieder vak. Heel goed van je. Laten we de komende periode eens kijken of we het ook net wat minder netjes kunnen doen.
  • Jij werkt soms nog sneller dan Max Verstappen racet met zijn auto…… Laten we eens kijken of we die snelheid een klein beetje naar beneden kunnen brengen.
  • Je werktempo mag wel iets hoger worden, zodat je ook tijd hebt voor de (leuke) klaaropdrachten.

Sociaal-emotionele ontwikkeling

  • Je bent een lieve, sociale, behulpzame jongen.
  • Wat ben jij een fantastische hulp voor je klasgenoten! Als er iemand verdrietig is ben jij de eerste die gaat troosten. Is er iets kwijt? Help jij het eerste met zoeken, is er hulp nodig dan sta jij vooraan!
  • Je bent de grappenmaker van de klas. Onze eigen Guido Weijers. Je grappen komen vaak op het goede moment, je weet verdrietige klasgenootjes op te beuren.
  • Je bent een ondernemende dame.
  • Wat heb ik genoten van jouw spreekbeurt, je stond zo zelfverzekerd voor de klas te vertellen over…… een genot om naar te luisteren.
  • Je bent een harde werker en staat altijd voor iedereen klaar om te helpen. Jouw rol in de groep is waardevol!
  • Jouw enthousiasme werkt aanstekelijk op de groep.
  • Jij weet voor jezelf op te komen zonder dat je daarbij de baas speelt.
  • Je bent zo begaan en meegaand met de andere kinderen dat je daarbij kunt vergeten voor jezelf op te komen.
  • Eerst begrijpen, dan begrepen worden. In conflicten zien we jou dat heel erg goed doen!
  • Eerst begrijpen, dan begrepen worden vind je soms nog wat lastig. Je kunt snel reageren als je boos wordt. We gaan je helpen om dit wat meer toe te passen.

Samenwerken

  • Jij weet in een samenwerking altijd de win-win te vinden voor iedereen.
  • Echt samenwerken is wat jou zo sterk maakt. Je bent een echte leider daarin.
  • Ik heb je in het samenwerken zien groeien. Waar je eerst nog vaak de leiding wilde hebben, heb je nu ook geleerd andere die kans ook te geven. Daar ben ik trots op!
  • Tijdens het samenwerken ben jij de lijm van het groepje. Je houdt iedereen bij elkaar en hebt het overzicht over wat je moet doen.

Zinnen voor in de rapporten: creatieve vakken

  • Ik heb genoten van jouw tekening/knutsel over…….
  • Fantastisch hoe jij elke crea les weer eerst bedenkt wat je wil maken en daarop je plan maakt.
  • Wat straal jij altijd tijdens de dramalessen. Je bent een echte actrice in de dop.
  • Zodra de muziek start, sta jij aan. Wat een geweldig ritme-gevoel heb je!

Vakgebieden

  • Je bent enorm gegroeid in…..
  • Je kunt nog groeien in…
  • Jouw Engelse uitspraak komt overeen met die van een echte Engelsman.
  • Spelling vind je een lastig vak, dat zien we. Maar wat zet jij daar knap door. Je denkt goed na over de strategieën en je beheerst de …….. regels goed.
  • Cijfers zijn zeg maar echt jouw ding. De som kan voor jou niet moeilijk of ingewikkeld genoeg zijn. Wat we wel fijn zouden vinden is als je wat minder uit het hoofd rekent en wat meer op papier zet. Zo voorkom je slordigheidsfoutjes.
  • Taal is zeg maar echt jouw ding. Geef jou drie woorden en je breit er een mega lange zin van. En dan hebben we het nog niet over de fantastische verhalen die je altijd schrijft.
  • Als we kijken naar jouw topografische kennis, moet jij een ware wereldreiziger worden. Niet alleen weet jij waar alle landen liggen, je kunt er ook nog heel veel over vertellen!
  • Wat heb jij ontzettend veel geoefend met lezen, hoe moeilijk het soms ook was. Je gaf niet op. Ik geloof trouwens wel dat de strips nu stukgelezen zijn ;).

Er staat een affiliate link in dit blog.

Deze rapport zinnen/verhalen zijn ter inspiratie. Let even op plakken en kopiëren zodat je geen dubbele rapporten krijgt ;). 

 

Inspiratie rapporten schrijven; Zinnen voor in de rapporten