Door Marjan. Carnaval staat voor de deur en uiteraard passen wij ons circuit aan dit thema aan. Twee middagen per week gaan we aan de slag in dit circuit met beide groepen 3. Met aantrekkelijke opdrachten op diverse gebieden proberen we de kinderen aan te spreken. Ik deel graag de opdrachten van ons carnaval circuit.

Carnaval circuit in groep 3

Werken in het circuit

Al eerder heb ik gedeeld hoe we werken in circuitvorm met onze groepen 3, bijvoorbeeld bij het kerst circuit. We werken met alle kinderen van beide groepen 3 gemixt. Alle kinderen zitten in één van de vier groepjes die we hebben samengesteld. Eén van de vier middagen hebben de kinderen tekenles. Twee middagen beginnen twee groepen met de computer. Een half uur werkt de ene groep dan aan de software van Veilig Leren Lezen en de andere groep aan rekenen. Na dat half uur mogen ze in de hoeken gaan werken. De laatste groep mag de hele middag in hoeken werken. Deze groep mag als eerste kiezen, dus alle mogelijkheden zijn dan nog open. We hebben een kiesbord, dat voor de kinderen herkenbaar is van de groepen 1 en 2.

De winkel in het carnaval circuit

Tijdens ons wintercircuit hebben we een kledingwinkel opgezet. Nu is deze winkel van formule gewisseld en is het een carnavalswinkel geworden. Er ligt geld, een portemonnee, een kassa, papier om alles te noteren en er hangt een lijst met mogelijke vragen en antwoorden voor de klant en de verkoper. De kinderen hebben ook zelf een bord met de openingstijden gemaakt, dus de klok is ook belangrijk in de winkel. De prijzen van de spullen zijn nu duurder dan in de vorige winkel, zodat ze ook meteen oefenen met papiergeld.

Werkblad verkleden

Download het blad met beschrijving: hoe ga ik verkleed?

Download het blad over verkleden.

Rekenen in het circuit carnaval

Om de klok centraal te stellen, hebben we de beebotmat rondom de klok. Bekijk zo’n bee-bot mat hier. De connectie met het thema loopt dus via de winkel. Er staat een bakje met tijden in geschreven taal. Ook liggen er twee kaarten met 1 uur later en 1 uur vroeger. De kinderen zoeken de juiste klok erbij en programmeren de beebot. Op de beebotmat hebben we een paar blokken gezet, waar de beebot niet mee mag botsen. Zo wordt mee gevraagd van het programmeren. In de rekenhoek staan ook twee miniloco doosjes met de klokken.

Bekijk hier mini loco

Daarnaast ligt de sjoelbak in de rekenhoek met daarbij een werkblad. Boven de vakjes van de sjoelbak staat een getal. Het kind sjoelt en probeert een steen in een vakje te krijgen. Op het werkblad staat het begin van een som, bijvoorbeeld 7 +. Het kind vult het gegooide getal in en rekent de som uit. Er staat een rekenrek bij ter ondersteuning.

Tot slot staat het spel Jenga er met op de onderkant sommen. Als een kind een blokje eruit heeft gehaald, moet hij eerst de som oplossen voordat hij het blokje weer bovenop legt.

Ontwikkelingsmateriaal in het carnaval circuit

De kinderen kunnen kiezen uit de volgende opdrachten:

  • Maak zelf een Kraak de code. Deze activiteit hebben we elke keer in het circuit zitten, maar dan dat ze de code zelf moeten kraken. Nu maken ze dus eerste iets in het thema carnaval op de kralenplank en gaan daarna zelf de code op papier zetten.
  • Maak een carnavalswagen van lego of k’nex. Deze opdracht is geheel vrij naar eigen inzicht uit te voeren.
  • Maak feesthoed van clics. Hier gaan de kinderen precies bedenken wat ze willen maken en zetten hun ontwerp ook op papier.

De leesschrijfhoek in het carnaval circuit

In de leesschrijfhoek kunnen de kinderen met een paar opdrachten aan de slag. Bij alle opdrachten gaan de kinderen vooral zelf schrijven, maar er liggen ook woordkaartjes om kinderen op weg te helpen.

Om te beginnen hebben we plaatjes op het Rad van fortuin geplakt. Het kind draait het rad en schrijft het gedraaide woord in het eerste vakje. Daarna bedenken ze een zin  binnen het thema winter dat met dat woord. Download de beschrijving voor het rad.

Verkleden

Een volgende opdracht is het beschrijven van de eigen verkleedkleren voor carnaval. Op het opdrachtkaartje staan diverse vragen om de kinderen een idee te geven van wat ze kunnen schrijven. Als de hele beschrijving klaar is, mogen ze in het vak boven hun tekst een tekening maken van hun verkleedkleren.

Tot slot hebben we een leuke opdracht om een toneelstukje te schrijven. Via deze pin vonden we leuke werkbladen. Hier kunnen de kinderen bijvoorbeeld de kikker met de prinses laten praten.

De tekenlessen

Elke keer als we werken in het circuit heeft een groepje tekenles, ook bij het carnaval circuit dus. Een leerkracht geeft dus vier keer dezelfde tekenles. We maken deze keer een masker. De kinderen kunnen kiezen uit twee mallen. De mal van hun keuze gaan ze zelf omtrekken met potlood. Daarna gaan ze kleine streepjes zetten met viltstift in heel veel kleuren. Het wit van het masker mag niet meer te zien zijn. Dit kleurrijke geheel wordt dan uitgeknipt en op een gekleurde achtergrond geplakt.

Onze ervaringen met het carnaval circuit

Ons circuit kunnen wij op deze manier vormgeven, omdat we een grote extra ruimte tot onze beschikking hebben. In die ruimte staan onze computers en ook alle hoeken. De kinderen zijn erg enthousiast, maar ze kunnen dan ook echt hun eigen keuze maken. Zo komt elk kind aan zijn trekken. De een vindt het heerlijk om in de winkel te spelen, terwijl de ander dol is op het net ontdekte schrijven van woorden en zinnen. Sommige kinderen hebben behoefte om heerlijk te bouwen, anderen kiezen voor de beebot. Doordat alle kinderen hun eigen keuze kunnen maken, blijft het enthousiasme en de betrokkenheid groot. Wij bieden opdrachten aan met keuzevrijheid, maar ze zijn wel duidelijk begrensd.

Na de voorjaarsvakantie gaan we verder met het thema ‘Handige uitvinders’, waarbij we ons circuit met al zijn facetten koppelen aan het thema van onze wereldoriëntatiemethode Blink geïntegreerd.

 

Carnaval circuit groep 3; onderbouw