Winter circuit in groep 3

Winter circuit in groep 3

Door Marjan. Ook deze periode zijn we weer twee middagen per week aan de slag in ons circuit met beide groepen 3. Het thema is deze keer winter, maar we hebben ons proberen toe te spitsen op winterkleding. Met aantrekkelijke opdrachten op diverse gebieden proberen we de kinderen aan te spreken met de Winter circuit in groep 3. 

Winter circuit in groep 3

Al eerder heb ik gedeeld hoe we werken in circuitvorm met onze groepen 3. We werken met alle kinderen van beide groepen 3 gemixt. Alle kinderen zitten in een van de vier groepjes die we hebben samengesteld. Eén van de vier middagen hebben de kinderen tekenles. Twee middagen beginnen twee groepen met de computer. Een half uur werkt de ene groep dan aan de software van Veilig Leren Lezen en de andere groep aan rekenen. Na dat half uur mogen ze in de hoeken gaan werken. De laatste groep mag de hele middag in hoeken werken. Deze groep mag als eerste kiezen, dus alle mogelijkheden zijn dan nog open. We hebben een kiesbord, dat voor de kinderen herkenbaar is van de groepen 1 en 2.

Downloads

Werkblad lievelingskleren

Beschrijving ikea rad

Werkblad ikea rad

Beschrijving lievelingskleren

Constructiemateriaal winter

Winter circuit in groep 3

De kledingwinkel in het winter circuit

Deze periode hebben we geen huishoek, maar hebben we een kledingwinkel. De winkel is nog groeiend, want de kinderen nemen van thuis uit nog sjaals, wanten, handschoenen, mutsen, jassen, enzovoorts mee. Spullen die ze zelf niet nodig hebben en na afloop van het thema weer terug krijgen. In de kledingwinkel komen veel verschillende vakgebieden bij elkaar. De kinderen maken zelf prijskaartjes, ze rekenen uit hoeveel de klant moet betalen en rekenen ook af. Er ligt geld, een portemonnee, een kassa, papier om alles te noteren en er hangt een lijst met mogelijke vragen en antwoorden voor de klant en de verkoper. De kinderen hebben ook zelf een bord met de openingstijden gemaakt, dus de klok is ook belangrijk in de winkel.

Rekenen in het circuit

Om de klok centraal te stellen, hebben we de beebotmat rondom de klok. De connectie met het thema loopt dus via de winkel.  Er staat een bakje met tijden in geschreven taal. De kinderen zoeken de juiste klok erbij en programmeren de beebot. In de rekenhoek staan ook twee miniloco doosjes met de klokken.

Daarnaast ligt de sjoelbak in de rekenhoek met een werkblad. Boven de vakjes van de sjoelbak staat een getal. Het kind sjoelt en probeert een steen in een vakje te krijgen. Op het werkblad staat het begin van een som, bijvoorbeeld 7+. Het kind vult het gegooide getal in en rekent de som uit. Er staat een rekenrek bij ter ondersteuning.

Ontwikkelingsmateriaal in het winter circuit

De kinderen kunnen kiezen uit de volgende opdrachten:

  • Kraak de code winter, deze hebben wij van deze site gehaald, deze activiteit hebben we elke keer in het circuit zitten. Sommige kinderen zijn er dol op, anderen vinden het nog erg lastig.
  • Maak een schaats of laars van lego. Deze opdracht is geheel vrij naar eigen inzicht uit te voeren. Voor kinderen die dat nog lastig vinden, is de andere opdracht leuker: Maak een sneeuwpop van lego. Hier staat een plaatje bij, dus deze kunnen ze nabouwen.
  • Maak een trui of broek van K’nex, waarbij je een motiefje gebruikt. Bij de tekenles hebben we het over Noorse wanten en Noorse motieven op truien, dus dat komt hier weer terug.
  • Maak van clics winterkleding, maar je mag ook kikker in de kou namaken. Ook hier is de ene opdracht weer volledig naar eigen inzicht en hebben we voor de andere opdracht een voorbeeld.

De leesschrijfhoek in het winter circuit

In de leesschrijfhoek kunnen de kinderen met een paar opdrachten aan de slag. Bij alle opdrachten gaan de kinderen vooral zelf schrijven, maar er liggen ook woordkaartjes om kinderen op weg te helpen.

Om te beginnen hebben we letters op het ikearad geplakt. Het kind draait het rad en schrijft de gedraaide letter in het eerste vakje. Daarna bedenken ze een woord binnen het thema winter dat met die letter begint. Dat woord schijven ze op. Daarna is nog ruimte om een zin te maken met dit woord.

Een volgende opdracht is het beschrijven van de lievelingskleren. Op het opdrachtkaartje staan diverse vragen om de kinderen een idee te geven van wat ze kunnen schrijven. Als de hele beschrijving klaar is, mogen ze in het vak boven hun tekst een tekening maken van hun lievelingskleren. Deze blaadjes komen aan de lijn te hangen, zodat iedereen kan lezen wat de lievelingskleren van de klasgenoten zijn.

Tot slot hebben we een hele stapel met reclamemateriaal voor kinderkleding. De opdracht is dat de kinderen op zoek gaan naar een setje kleren in het boekje dat ze zelf leuk vinden. Dit knippen ze netjes uit en plakken het op het bovenste vak. Daarna gaat het kind reclame maken. Waarom moet iemand dit setje kopen? Wat is er mooi, leuk of lekker aan? Ze prijzen het dus zelf aan. Ook deze creaties worden voor iedereen tentoongesteld. Zo maken we samen een grote reclamefolder.

De tekenlessen

Elke keer als we werken in het winter circuit heeft een groepje tekenles. Een leerkracht geeft dus vier keer dezelfde tekenles. De eerste opdracht is het maken van twee wanten en een muts op blauw papier. Met vetkrijt maken de kinderen kleine zigzagjes in steeds andere kleuren, waardoor het een gebreid effect krijgt. Na twee weken zijn alle kinderen met deze opdracht aan de beurt geweest.  De tweede opdracht wordt een winterse tekening op zwart papier. De nadruk komt op kale bomen die vol sneeuw liggen.

Onze ervaringen met het circuit

Wij hebben dit schooljaar de luxe om een extra grote ruimte te hebben, die we volledig kunnen gebruiken voor onze hoeken en daar staan ook de computers. De kinderen zijn allemaal enthousiast, maar ze kunnen dan ook echt hun eigen keuze maken. Zo komt elk kind aan zijn trekken. De een vindt het heerlijk om in de winkel te spelen, terwijl de ander dol is op het net ontdekte schrijven van woorden en zinnen. Sommige kinderen hebben behoefte om heerlijk te bouwen, anderen kiezen voor de beebot.

Doordat alle kinderen hun eigen keuze kunnen maken, blijft het enthousiasme en de betrokkenheid groot. Wij bieden opdrachten aan met keuzevrijheid, maar ze zijn wel duidelijk begrensd en binnen het onderwerp winter. Wij merken dat we op deze manier een goede constructie hebben gevonden om de overgang van de manier van werken van de groepen 1 en 2 naar die van groep 3 beter te laten verlopen.

Ons volgende thema is carnaval, maar wat zou je anders verwachten van een Limburgse school. Heb je nog leuke ideeën voor het carnaval circuit of juist vragen over het winter circuit? Reageer gerust hieronder!

 

Circuit winter groep 3; Werken in groepjes aan thema winter