Leraar durf te claimen!

Leraar durf te claimen! Review

Hier keek ik enorm naar uit, het boek van ontzettend bekende leerkrachten Jan van de Ven en Thijs Roovers over het ontstaan van PO in actie en het Lerarencollectief. Ik las Leraar durf te claimen! binnen een weekend uit, want het spannend! Een onderwijsboek spannend? Ja, echt!

Ik heb PO in actie vanaf het begin gevolgd. Zodra de groep online kwam op Facebook zat ik erin en heb ik er ook reclame voor gemaakt, zo lees je in dit blog. Maar ik bekeek het vanaf de zijlijn. Met dit boek duik je in het ontstaan van PO in actie en lees je wat er achter de schermen allemaal gebeurde. Mijn respect voor Jan en Thijs was al heel groot, maar mijn waardering is na het lezen van dit boek nog groter geworden. Wat een lef hebben de mannen (met de kopgroep in hun kielzog) getoond! Weglopen bij onderhandeltafels, eisen om gehoord te worden bij het ministerie, tegen de onderwijspolder ingaan en daarbij ook nog prachtige strategische zetten richting de media. Ik vind het zo dapper en knap! Ook in het boek tonen ze lef, want ze schuiven hun voorkeur voor bijvoorbeeld een bepaalde vakbond ook niet onder stoelen of banken.

Bekijk het boek hier.

Leraar durf te claimen!

Er staan vier delen in het boek:

1. Wat voorafging
  2. PO in actie: een doordachte revolutie
  3. Wil de echte beroepsgroep nu opstaan?
  4.  Claimen, hoe dan?

De delen van het boek

Het eerste deel begint met het startpunt van PO in actie. De onderwijspolder en boeken die Jan en Thijs inspireerden. Vervolgens lees je een mooi gesprek tussen Jan, Thijs en René Kneyber en Jelmer Evers. Die laatste twee zijn docenten in het voortgezet onderwijs en onder andere bekend geworden door hun boek Het Alternatief. De één heeft een wat meer conservatie stijl van onderwijs geven, de ander wat meer progressief. Maar daarom juist zo interessant om te lezen en ze komen elkaar tegen op hetzelfde punt: zet de leraar centraal. Iets wat PO in actie en het Lerarencollectief ook willen bereiken. Maar net als het boek Het Alternatief gaat ook dit gesprek in Leraar durf te claimen! me eerlijk gezegd af en toe boven de pet. Met de term professionele identiteit haak ik af, want wat houdt dat dan in? Ik denk ook dat PO in actie juist zo sterk is geworden door begrijpelijke taal te gebruiken. Voor een “gewone” leerkracht zoals ik, is politiek jargon moeilijk te begrijpen. En dat is tegelijk ons manco, want door dat over ons hoofd te laten gaan, is er veel voor ons besloten. PO in actie en het Lerarencollectief staan voor het terug claimen voor ons beroep, word dan ook lid van de laatste! Daarmee word je in begrijpelijke taal op de hoogte gehouden van wat er speelt in het onderwijs.

Deel 2

Maar dan deel 2! Het leest als een spannend geschiedenisboek. Want hoewel ik het allemaal vanaf het begin meegemaakt heb, is het superinteressant om te lezen wat het proces is geweest en wat er zich achter de schermen afspeelde. Lezen over het werk van de kopgroep (veel, respect!), staken en de uitglijer van Sander Dekker waar PO in actie mooi op in kon spelen. Door het boek realiseerde ik me ook ineens: o ja, die uitglijer waardoor ik een openbare brief schreef die viral ging en de heer Dekker zelfs bij mij in de klas les ging geven. Die dag ging er uiteraard van alles mis en dat bekeek ik met argusogen van een afstandje. Die man had geen idee, nog nooit in het onderwijs gewerkt. De strijd van PO in actie hielp een stuk beter, maar het was wel mooi om meegemaakt te hebben.

Deel 3

In deel 3 lees je wie leerkrachten zeggen te vertegenwoordigen. De onderwijsvakbonden, de onderwijscoöperatie waar de stekker uit is getrokken en hoe PO in actie doorgestoomd is naar het Lerarencollectief.

Deel 4

In deel 4 (een korter deel) staan goede tips hoe je je vak terug kunt claimen in je klas, de school, bij de werkgever en in de gehele sector. Voor mijn boek dat bijna af is mocht ik Thijs interviewen, ontzettend waardevol! En, tipje van de sluier, het gaat verder op deel 4en gaat de verdieping in: hoe je je vak claimt op je eigen school.

Dus: lees dit boek, niet alleen omdat het heel spannend is, maar ook om beter te begrijpen hoe de onderwijspolder werkt en waarom het goed is je aan te sluiten bij een beroepsvereniging en vakbond.

Bekijk het boek hier.

Er staan affiliate links in dit blog