Middenbouw methode uit, wat dan?

Middenbouw methode uit, wat dan?

Middenbouw methode uit door Manon. Het einde van het schooljaar komt in zicht. In veel klassen zijn de methodes (bijna) uit. We blijven graag werken rondom rekenen, taal, spelling, lezen en ga zo maar door. Welke leerzame dingen kunnen we nog doen maar zijn ook nog leuk? Eerder schreef ik een blog met tips voor de bovenbouw. Nu deel ik mijn tips voor de middenbouw!

Middenbouw methode uit, wat dan?

Memory spel of kwartet maken

Wanneer de methode uit is, is het leuk om opdrachten te bedenken die te maken hebben met taal en rekenen, maar ook juist andere talenten aanspreken. Bijvoorbeeld op het gebied van expressie of creatief denken. Laat de kinderen in groepjes een thema bedenken, bijvoorbeeld dieren, beroepen, voertuigen, vakantie of noem maar op. Rondom dat thema gaan zij een memory of kwartet spel maken. Zorg dat je een aantal voorbeelden in de klas hebt waar kinderen houvast aan kunnen hebben maar daag ze uit om hun eigen creativiteit te gebruiken. Laat ze ook de spelregels bedenken. Misschien kun je een aantal kinderen uit dagen om zelfs een extra spelregel te laten toevoegen of een spelregel te veranderen. Het zal je verrassen waar de kinderen mee komen!

Ontwerp een dierenposter

Laat de kinderen een dier kiezen waar ze nog niet zo bekend mee zijn. Ze kunnen over dat dier op verschillende plekken informatie zoeken. Op internet is veel te vinden, (zorg dat je weet op welke sites kinderen kunnen zoeken) maar ook in de bieb staan vaak bruikbare informatie boeken over dieren. In de Zo zit dat of de Quest junior vind je ook vaak leuke weetjes. Met al deze informatie gaan de kinderen een poster ontwerpen. Zorg dat je als leerkracht duidelijk maakt aan de kinderen wat er allemaal op de poster moet staan. Denk bijvoorbeeld aan een afbeelding, waar leeft het dier, hoe groot is het dier, wat eet het en ga zo maar door. Laat de kinderen er plaatjes bij zoeken of juist er bij tekenen. Het leukste is natuurlijk als de kinderen een tentoonstelling mogen maken met alle posters. Wat zullen ze trots zijn!

Zing eens een liedje als de methode uit is

De kinderen gaan in een groepje een liedje schrijven. Ze kiezen hiervoor een bestaand liedje wat ze goed kennen en schrijven daar een nieuwe tekst op. Denk aan eenvoudige liedjes, zoals altijd is kortjakje ziek, of berend botje en slaap kindje slaap. Deze tekst kan gaan over de vakantie, maar ook over het afscheid van de juf. Hierbij worden de kinderen uitgedaagd goed te luisteren naar de melodie van een lied, maar ook naar klankstukken en verdeling van woorden. Creatieve, muzikale kinderen kunnen hier hun ei goed kwijt, en nemen in hun enthousiasme vaak alle kinderen mee. Het is leuk als je de liedjes aan een andere klas mag laten horen!

Ansichtkaart tekenen en schrijven

Om verschillende vakgebieden aan te spreken is dit een leuke opdracht. Laat de kinderen een ansichtkaart tekenen vanuit hun vakantie adres. (Dat kan natuurlijk ook gewoon thuis zijn) Praat met de kinderen over hoe groot een ansichtkaart vaak is en wat er meestal op staat. Wanneer de kaart klaar is gaan de kinderen de achterkant maken. Eerst maken ze de indeling, wat staat er vaak vast op de kaart? Daarna mogen ze de kaart gaan schrijven aan iemand naar keuze. De opdracht is dat ze de kaart zo schrijven alsof ze al op vakantie zijn. Waar begint de kaart mee? Wat schrijf je er op? En wat moet je zeker niet vergeten?!

Programmeren met de middenbouw

Ook in de middenbouw is het erg leuk om met de kinderen te programmeren. Kinderen vinden het reuze interessant en kunnen er snel mee overweg. Werken met de Bee bot of de Mbot, maar ook scratch kan prima voor de middenbouw. Bij ons op school spelen we vaak het spel Run Marco en de kinderen vinden dat erg leuk.  Je kunt zelfs ‘unplugged’ programmeren. Dus zonder computer elkaar programmeren door met code taal te werken. Erg leuk! Kijk voor voorbeelden maar eens op codekinderen.nl, daar vind je veel leuke ideeën.

Techniek opdrachten

De kinderen gaan aan de slag gaan met techniek. Laat ze een brug bouwen van papier die zo sterk is dat hij een blok kan dragen.  De kinderen kunnen met saté stokjes en elastiekjes een tent bouwen. Ook lego en K’nex valt onder techniek. Geef de kinderen een gestuurde opdracht en laat ze testen hoe ze deze opdracht kunnen volbrengen. Ze kunnen bijvoorbeeld een speeltuin maken van lego met echt rijdende toestellen, een parasol bouwen van K’nex of een vliegtuig maken. De kinderen kunnen een grijper maken van ijslollystokjes en splitpennen, of een vliegtuigjes vouw wedstrijd maken.

Maak een nieuwe kaft voor een boek

De kinderen kiezen een boek wat ze zelf hebben gelezen en gaan voor dat boek een nieuwe kaft ontwerpen, bijvoorbeeld met Canva. Doordat ze het boek al hebben gelezen weten ze waar het boek over gaat en kunnen ze verschillende dingen kiezen die zij voorop het boek willen zien staan. Bespreek ook met de kinderen wat er meestal allemaal op een kaft staat. Laat de nieuwe kaften presenteren aan elkaar in een binnen en buitenkring. Laat ze uitwisselen met drie of vier anderen. Van deze kinderen ontvangen ze een top en een tip voor hun kaft.

Wedstrijdje doen?

In groepjes bedenken de kinderen een hindernisparcours voor bij de gymles. In dit parcours is alles mogelijk. Laat de kinderen het parcours tekenen en laat ze er een materialenlijst bij maken. Ook is het leuk als de kinderen een opdracht bedenken die bij het parcours hoort. Bijvoorbeeld je moet tijdens het hele parcours hinkelen, of je moet een liedje zingen als je het parcours aflegt, of tussen de twee paaltjes loop je achteruit. Laat ze maar iets creatiefs bedenken. Degene met het leukste parcours mag de opdracht uitvoeren in de volgende gymles!

Hopelijk staan er wat leuke ideeën voor je tussen en kom je hiermee de laatste weken wel door. Veel plezier ermee en als jullie nog tips hebben dan hoor ik ze graag!

Afbeelding van Pressmaster

 

Middenbouw methode uit, wat dan?