Waar gaat jouw vuur van branden als leerkracht?

Waar gaat jouw vuur van branden als leerkracht?

In lezingen vertel ik regelmatig over het zoeken van je vuur. Want veel leraren raken helaas uitgeblust – zie je wat ik deed hier?;). Maar hoe weet je nou waar jouw vuur van gaat branden als leerkracht en waarom is dat belangrijk voor je professionaliteit? Je leest ook waarom ik weer eens totaal uit mijn comfortzone stapte…

Ik heb me weer wat op de hals gehaald hoor… In de sportschool waar ik train wordt BRN gegeven van House Of Workouts. Ik deed een lesje mee en was meteen verkocht! De les was zo voorbij, zweet klotste van me af, maar ik vond het zo leuk en ik kreeg er zoveel energie van. Ze zochten nog trainers, dus gaf ik me met mijn impulsieve hoofd op. En dat heb ik geweten… Terwijl ik dit typ heb ik morgen de laatste opleidingsdag en moet ik twee nummers laten zien als examen en vanavond is mijn eerste les. Wat eng! Dan zit mijn perfectionisme me weer totaal in de weg, ik oefen tot ik een ons weeg (letterlijk, BURN BABY!) en dan nóg denk ik dat ik het nog niet helemaal te pakken heb. Totaal uit mijn comfortzone dus. Maar ik weet dat ik ga genieten van het lesgeven van de sportschool. Dat het geweldig is om de deelnemers mee te nemen en die energie ook weer terug te ontvangen. Deze energie zal ik dan ook weer meenemen de klas in.

Hoe zit dat nou met het vuurtje?

Mindfulness trainer én sportleraar?

HUH? Ja ja, ik snap die gedachte. Bij de opleiding werd er ook gegniffeld toen ik zei dat ik net mijn certificaat als Mindfulness trainer had ontvangen, dus dat ik wel weer eens iets nieuws kon gaan doen. Mijn familie kijkt me ook wel eens raar aan dat ik altijd maar aan het leren ben en nieuwe dingen doe. Ze kunnen het niet bijhouden haha. Maar that’s me! Ik heb het nodig. Die spanning, die thrill… Je moet toch doen wat je leuk vindt? Nou dan! En voor mij gaat dit juist heel goed samen. Je moet de dingen doen waar je energie van krijgt én ook genoeg rust pakken voor jezelf. Dus sport ik veel én mediteer ik ook elke dag. Spanning en ontspanning afgewisseld.

Waar zit jouw vuur?

En dan naar jouw praktijk als leerkracht. Want doe je ook daar de dingen waar je vuur van gaat branden? Zo ben ik een tijdje ICT-coördinator geweest, omdat ik dat hele computergebeuren wel leuk vond door mijn website ;). Ik switchte vaak tussen groep 3 en groep 1/2, want dat proces van het leren lezen vond ik magisch, maar  zelf lessen ontwerpen bij de doelen van de kleuters ook! En nu maak ik weer andere keuzes omdat ik mijn bedrijf ook fantastisch vind en graag schrijf, dus ben ik invalleerkracht en word ik vaak in de bovenbouw ingezet wat ik ook weer leuk vind.

Floreren op je kracht

Ik floreerde als leerkracht als ik gezien werd en ook aangesproken werd op mijn kracht. Je moet gaan voor je energiegevers en energielekken zoveel mogelijk zien te vermijden. Ik werkte met een aantal fantastische interim-directeuren die het gesprek met me aangingen over mijn website en dat juist zagen als mijn kracht. Ze maakten dan de koppeling met de praktijk als leerkracht waardoor ik alleen maar beter werd in mijn vak.

Als je werkt vanuit je waarden, wat voor jou belangrijk is, dan word je steeds beter in je vak en wordt je professionaliteit vergroot. Het woord waarden in deze betekenis komt uit ACT. Er zijn wat vragen die je jezelf kunt stellen om te zien waar jouw vuur van gaat branden. Wat is voor jou belangrijk?

  • Waar gaat jouw vuur van branden?
  • Utopie: hoe zou de school zijn als alles perfect was?
  • Hoe ziet je droombaan eruit?
  • Wat wil je dat mensen over jou zeggen als je met pensioen bent?

Als je vervolgens de autonomie krijgt om ook vanuit die waarden en vanuit je kracht te werken, vergroot het je werkgeluk enorm.

Mijn school kiest voor mijn talent

Mijn school kiest voor mijn talent

Precies over die kracht voor jou als leraar schreef Luk Dewulf Mijn school kiest voor mijn talent. Bekijk het hier.

Het boek laat zien hoe je door talentgericht te werken als schoolleider de kracht van je team optimaal benut, en hoe je als leraar maximaal vanuit je unieke talenten kunt werken. Je ontdekt hoe een leraar die gelukkig is ook kinderen gelukkig maakt, en hoe je als leraar de talenten van leerlingen elke dag laat groeien, met kleine interventies of acties. Zo kan de droom van ‘samen school maken’ echt realiteit worden.

Hij ziet talent dan niet als dat je ergens in excelleert, maar als de activiteiten die je doet waardoor je in de “flow” komt. Activiteiten die compleet moeiteloos gaan en die je veel voldoening geven. Je wordt er zeker wel moe van, maar je kan zomaar eens de tijd vergeten als je die activiteiten doet. Je krijgt er ook juist energie van. Je wordt er moe van en hebt rust nodig, maar de volgende dag heb je er weer zin in!

Mijn school kiest...

De rollen van de leraar

Luk Dewulf beschrijft in zijn boek elf rollen die je als leraar kunt laten zien als je “talent” in actie komt. Je kunt als schoolleider die verschillende rollen inzetten om je team te versterken. Wat al die rollen zijn kun je in het boek lezen, maar ik keek wel even wat ik bij mij vindt passen. Je kan dus ook verschillende rollen hebben en ze ook op verschillende tijden en manieren inzetten.

Ik herken me wel in de bevlogen verteller, ik verdiep me in mijn vak en spreek graag met veel enthousiasme. En de krachtversterker, ik help kinderen om hun talenten te ontdekken en ook om ze steeds meer zelfstandig te laten functioneren.

Vervolgens lees je in het boek ook de 39 talenten die o.a. Luk Dewulf in een referentiekader heeft gezet. Als je die talenten kan aanspreken bij jezelf, geef je steeds beter les, steek je collega’s aan met je bevlogenheid, je raakt steeds meer gefocust en wordt minder afgeleid door randzaken. Uiteindelijk gaat het ook ziekteverzuim tegen.

Talenten van leerlingen

Tenslotte lees je ook in het boek hoe je met de talenten van de leerlingen kunt omgaan, maar dat mag je lekker zelf lezen :P. Dit blog gaat over jouw kracht, jouw flow, jouw talent, jouw vuur of hoe je het ook wilt noemen.

Er staat een affiliate link in dit blog.

Waar gaat jouw vuur van branden?