Overzicht in je taken houden

Overzicht in je taken houden

Hoe vaak is het me wel niet overkomen dat ik in de voorbereidingsweek van de zomervakantie op school kwam en niet wist waar ik moest beginnen? Ik was dan altijd blij als ik een duo had die thuis al wat had gedaan en met een to do lijstje kwam aanzetten. Inmiddels heb ik het wel geleerd en weet ik hoe je zelf overzicht in je taken kan houden bij het inrichten van het lokaal. Ik geef je graag wat tips.

Overzicht in je taken houden

In de laatste week van de vakantie begint het vaak bij mij al te kriebelen. Hiervoor heb ik al mijn taken voor het komend schooljaar besproken. Er komen allerlei plannen in me op, creatieve ideetjes, maar ook taken die echt moeten gebeuren voor het nieuwe schooljaar. Dan doe ik de eerste braindump.

Je gedachten ordenen met een braindump

Een braindump maakt als het ware je brein leeg. Met een pen en een papier maak je een dumpplek voor alles wat in je hoofd zit. De dumpplek betekent niet dat je het weggooit, maar dat je echt alles opschrijft wat er in je hoofd zit. Later kijk je of het ook relevant is en of je er echt iets mee moet. Het is eerst een kwestie van alles opschrijven.

Je zet een timer op 5 à 10 minuten, gaat zitten en schrijft alles op wat er in je opkomt. Je kunt een algemene braindump doen waar ook je privétaken in komen, zoals je lenzen ophalen, cadeautjes bestellen of de planten water geven. Maar je kunt ook een braindump voor je werk doen. Dat laatste doe ik vaak. Ik ga zitten op zo’n kriebelmoment en schrijf alles op wat er in mijn hoofd zit.

Je laat het even liggen tot een rustig moment en bekijkt dan of het nu relevant is; moet je het nu wel doen en moet je überhaupt wel doen? Ja? Dan zet je het op een takenlijst.

Braindump in de klas

Je hebt nu dus al een aardig takenlijstje wat je allemaal wilt doen. En dan kom je in de klas en kan het hele lijstje overboord en begin je met de tafels en stoelen te slepen. Zo ging het bij mij vaak. Echt zo niet productief! Ik sleepte alles tien keer heen en weer, want ik wist helemaal nog niet hoe ik het wilde hebben! En onder het slepen kwam ik veel andere losse taken tegen, zoals naamplaatjes maken, een hoek fantastisch inrichten of de namen op een leuke manier op de deur willen hebben. En ging ik dat dus doen. Aan het einde van de week stond ik nog met klotsende oksels te zwoegen, want ik was nog lang niet klaar.

Dus stop met slepen! Kijk eerst eens om je heen en doe nog een braindump. Deze keer doe je ‘m lopend door de klas. Want onderweg kom je waarschijnlijk allerlei taken tegen waar je nog niet aan had gedacht. Ook deze leg je even weg, om met een collega te praten bijvoorbeeld, om vervolgens te kijken of je de taken wel moet doen en of ze nu moeten gebeuren of kunnen wachten tot later in het schooljaar of volgende week als de kinderen er zijn.

Takenlijst en dan?

En dan heb je een takenlijst en dan? Ik maakte een checklist inrichten klas voor je waar al veel taken opstaan. Wellicht ook wat taken vanuit het werkverdelingsplan. Maar welke pak je nou eerst aan? Het wordt zaak om ze te prioriteren. Wat moet je als eerste doen? Wat moet nu echt gebeuren? Een handige vraag die mij daar altijd bij helpt: stel de kinderen komen ineens vandaag al, wat moet ik dan echt doen zodat ze kunnen starten?

Met de online cursus Werkdrukverlichting voor leerkrachten gaan we veel dieper in op takenlijsten maken en leer je ze goed prioriteren. 

Lokaal inrichten

Voor mij is dat wel het lokaal zo neerzetten dat ze kunnen zitten, spelen (bij de kleuters) of kunnen werken (bij de oudere groepen). Moet ik dan per se naamkaartjes hebben? Nee, dat is niet zo nodig. Moeten hun namen dan op een leuke manier op de deur? Nee, ook geen prioriteit. Eerst het lokaal inrichten, dan pas de volgende taak. Dan hoeven de hoeken dus ook niet perfect hè?! Je leeshoek kan ook later, je huishoek (bij de kleuters) hoeft nog helemaal niet enorm ingericht. Het is juist handig om het klein te houden en later wat aan te vullen, dan leren ze ook meteen goed opruimen. En je kunt de hoeken ook heel goed met de kinderen zelf inrichten!

Prioriteren

Je taken prioriteren is heel belangrijk om vol focus en efficiënt te kunnen werken. Het kost even tijd om een puntsgewijze takenlijst te maken, maar die tijd win je ruimschoots terug door lekker overzicht in je taken te kunnen houden.

Op een laagdrempelige manier leren om je taken te plannen? Bekijk dan het e-book Plannen voor leerkrachten