Door Marian. Het voordeel van op de PABO zitten is dat er vaak interessante dingen georganiseerd worden. Zo kregen we een uitnodiging om de training ‘meer grip op je werkgeluk’ van Ingrid Tiggelaar bij te wonen. Het is volop in het nieuws dat de werkdruk hoog is en leerkrachten zich niet altijd even gelukkig voelen in hun werk, dus zo’n training leek me heel nuttig!

Meer grip op je werkgeluk

Uit onderzoek blijkt dat ‘welbevinden’, dus lekker in je vel zitten en je goed voelen, effect heeft op prestaties. En ook op creativiteit, doorzettingsvermogen, motivatie en veerkracht… Dat klinkt heel logisch. Maar ik merk in de praktijk dat we het vooral over het welbevinden van de kinderen hebben. Maar de leerkracht presteert natuurlijk ook beter als hij of zij zich fijn voelt voor de klas!
In de training kregen we informatie en oefeningen over hoe je kunt werken aan je werkgeluk. Je eigen geluksgevoel beïnvloeden is namelijk een vaardigheid die aan te leren is!

Wat bepaalt geluk?

Wat zorgt voor je gevoel van geluk? Is dat genetisch bepaald? Ligt het aan je omgeving? Of zijn het je eigen acties die bepalen hoe je je voelt? Het was een eyeopener voor mij dat blijkbaar de helft van je geluksgevoel-niveau genetisch bepaald is. (Dank je wel pappa en mamma). Slechts tien procent van geluksgevoel-niveau wordt bepaald door omstandigheden. Veertig procent van je geluksgevoel-niveau wordt bepaald door je eigen acties. Je kunt dus wat doen om je eigen gevoel van werkgeluk te vergroten! In de workshop kwamen een aantal lijstjes voorbij met zaken die bijdragen aan het gevoel van geluk, bijvoorbeeld sociale contacten koesteren, jezelf niet met anderen vergelijken, vriendelijkheid tonen en dankbaar zijn.

Werkgeluk als leerkracht

Geluksboekje

We kregen een ‘geluksboekje’ om elke dag drie dingen in op te schrijven waar je die dag blij van werd of dankbaar voor bent. Zo weet je op den duur “dit werkt bij mij”. En opschrijven is belangrijk, want als je eenmaal in een depri bui bent kun je die positieve dingen niet meer zo goed bedenken.

Positieve psychologie

Bij positieve psychologie gaat het niet om het oplossen van problemen, maar het versterken van dingen die wel goed gaan: “van klacht naar kracht”. Je bent gemotiveerder en presteert beter wanneer je werkt vanuit je sterke kanten. Hoe kom je erachter wat je sterke kanten zijn, en hoe kun je het werk wat je doet meer doen vanuit die sterke kanten?

Kwadranten

Ingrid liet ons een oefening doen: waar ben je goed in èn krijg je energie (en dus werkgeluk) van?

Werkgeluk als leerkracht

Onderzoekend leren met de kinderen, daar word ik heel blij van: “juf, kijk eens!!!”. Maar het doen van proefjes en regelen van materialen vergt wel wat organisatie, en daar ben ik nog niet zo goed in. Dat zou ik dus kunnen ontwikkelen. Ik ben dol op zingen. Dat wil ik ook echt veel vaker doen met de klas! Administratie is iets wat ik best kan, maar echt heel blij word ik er niet van: matig gebruiken dus wordt hier geadviseerd. Maar ja, al die toetsresultaten moeten wel ingevoerd worden hé? Of zou er een collega zijn die ‘administratie’ heeft ingevuld bij ‘goed in’ èn ‘krijg ik energie van’?

Tips voor werkgeluk

De tip is dus om op school bij het verdelen van de taken goed te weten waar je goed in bent en waar je blij van wordt. Is dat schrijven? Laat de nieuwsbrief maar aan jou over! Organiseren en plannen? De Koningsspelen! En die administratie? Het koesteren van sociale contacten draagt ook bij aan welbevinden. Dus dan maar samen met je favoriete collega al die scores in het leerlingvolgsysteem zetten.

Hoe gelukkig ben jij in je werk? Wat doe jij om je geluksgevoel in je werk te vergroten?

Lees ook: hoe ik mijn werkdruk laag houd

meer informatie  over de cursus

Afbeelding van Ben Schonewille/Shutterstock

 

Werkgeluk als leerkracht